19 December, 2023

Day 8 : Apa Pekerjaan korang, kalau bukan pekerjaan sekarang?

Day 8 : Apa Pekerjaan korang, kalau bukan pekerjaan sekarang? | Sekarang bekerja sebagai Pembantu Tadbir. dan kalau bukan kerja PT sekarang, nieyl mungkin bekerja sebagai promoter di Shopping Mall. Sebab itu last pekerjaan nieyl sebelum nieyl masuk dalam gomen. Nieyl mula bekerja seawal umur 17 tahun selepas SPM, kemudian selepas STPM nieyl sambung bekerja sementara nak tunggu result tu kan, kemudian nieyl dapat offer kerja dekat Bank islam sekejap dan kemudian dapat offer kerja dekat perkhidmatan awam dan sehingga sekarang. Alhamdulillah walaupun status masih kontrak tapi syukur Alhamdulillah diberikan rezeki pekerjaan yang baik. 

Nak share sikit pengalaman bekerja sebagai promoter di Shopping Mall. Sebenarnya bekerja sebagai promoter ni best tau sebenarnya sebab kita berjumpa dengan pelbagai jenis customer. Ada customer yang senang kita nak close deal dan ada juga customer yang banyak songeh hahaha. Tapi sebagai promoter macam mana pun perangai customer kita, kita kena layan dia sampai akhirnya. Kerja promoter ni memang penat, sebab kita kena sentiasa berdiri menunggu customer masuk kawasan yang kita jaga tu dan kena sentiasa senyum. Tak boleh nak masam-masam muka. 

Teringat nieyl dulu, weekend biasanya shopping mall memang akan ramai customer. Kesempatan untuk kita duduk tu memang tipis sangat. Tapi nieyl kadang-kadang curi-curi juga untuk duduk sebab sakit sangat kaki bila berdiri dalam tempoh yang lama. Masa sebulan dua mula kerja tu memang terasa nak berhenti kerja tau sebab tak tahan sakit kaki bahagian tumit tu. Tapi bila dah lama-lama sakit tumit tu macam dah lali dah, so..part paling seronok adalah time dapat gaji hahaha..walaupun masa tu tak sampai seribu pun gaji tapi bila dapat tu terangatlah seronok sebab 27 hari ko bekerja berdiri.hahaha..

Dulu zaman 2005 gaji masa tu 1 jam dalam rm4 ke rm4.50 cmtu, zaman sekarang ni nieyl tak pasti mungkin dah naik dah kot. So, bila nieyl masuk shopping Mall tu kan terasa moment-moment jadi promoter. Dan lagi satu pengalaman yang paling kelakar, biarlah customer kadang-kadang mat saleh , so speaking..bila dia speaking je bertolak-tolak ya sebab masa tu tak berapa nak pandai sangat..ada juga yang nampak je mat saleh datang terus pergi toilet hahaha..tinggal la kawan sorang-sorang hahaha... jahat betul kan.. tapi semua tu kenangan..

Korang dulu kerja apa?


 

4 comments:

  1. hahahha...asal nampak mat saleh larikkk...hahah
    betul alhamdulillah skrg dpt pekerjaan yang baik dpt bantu family...syukur

    ReplyDelete
  2. Saya pilihan pertama Chef :D dan kedua teringin nak jadi ustaz hahahaha :P

    ReplyDelete
  3. syok juga keje promoter boleh jmpa mcm2 jenis org kan.. mama dulu product developemt tapi udoh bertuko dah

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)