05 December, 2023

Day 2 : Kongsi Resepi Masakan Yang Paling Simple



Day 2 : Kongsi Resepi Masakan Yang Paling Simple | Alamak nieyl minta share resepi pula ya..ala, korang ni takkan tak ada resepi masakan yang simple-simple yang korang selalu masak. Mesti ada kan, ha.share tau nanti..bolehlah juga nanti kawan-kawan yang baca boleh guna resepi tu time tak ada idea nak masak. Kalau nieyl kan bila tiba penyakit M tu kan, aduhai nak angkat kuali tu pun tak larat tapi bila fikir balik, ada suami yang kelaparan tu hahaha..gigih masuk dapur masak apa sahaja yang simple dan cepat. Tapi nieyl kita agak bertuah jugalah dapat suami yang tak cerewet bab makanan dan dia akan makan je apa yang nieyl masak, dan dia kalau ada satu jenis lauk pun dah boleh makan dah. 

Nieyl akan masak simple bila nieyl berdua je dengan husband dekat rumah. Kalau mak nieyl pergi rumah kakak nieyl ke kan, memang nieyl dengan husband berdua je, kami makan jenis tak suka banyak lauk, jadi kadang-kadang masak satu jenis lauk je pun dah ok..

So, hari ni nieyl nak share lauk sayur yang paling simple nieyl, nieyl rasa ini lah yang paling simple dan kalau makan dengan ikan goreng panas-panas tu memang sodap!

Sayur Pak Choy Sos Tiram

Bahan-bahan
Pak Choy ( belah 2)
Bawang Putih (cincang)
Sos tiram
Tepung Jagung
Garam
Bawang Goreng

Cara masak

1) Tumis bawang putih
2) Masukkan air, sukatan air ikut pada korang nak banyak kuah atau sikit
3) Masukkan sos tiram
4) Masukkan sedikit serbuk perasa/garam secukupnya
5) Masukkan bancuhan tepung jagung( klu nak pekat letak lebih, klu nak biasa-biasa, letak 1-2 sudu je)
6) Pak choy boleh celur sekejap dan toskan
7) Letakkan pak choy dalam mangkuk atau pinggan dan curahkan kuah sos tiram tadi atas pak choy dan taburkan bawang goreng rangup..dah siapppp!

5 comments:

  1. sedap nie...linda dekat dapur xd tepung jagung lah..kena buat spare jugak..kdg masak kuewtiow kungfu..x likat..bosan betul..hahaha

    ReplyDelete
  2. Akak selalu jugak buat ni...sedap dan rasa fresh je..

    ReplyDelete
  3. nak buat bawang goreng tu renyah jugak... dari sehari ke sehari plan nak buat bawang putih goreng pun tak terbuat. nak goreng ok...bab nak hiris tu yg sakit sikit

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)