03 August, 2023

Makanan Sihat Versi Nieyl


Makanan Sihat Versi Nieyl | Bila tanya siapa nak kurus?semua angkat tangan tapi bila suruh makan makanan yang sihat semua lemah sebab malas nak masak kan, termasuklah orang yang tengah menaip ni ha..nieyl pun sebenarnya tak rajin tapi kalau diberi pilihan untuk masak makanan sihat dengan masakan biasa, nieyl lebih suka masak makanan yang sihat. Sebab dia lebih mudah dan tak perlukan bahan yang banyak pun. 

Macam bulan 6 hari tu, mak nieyl pergi rumah kakak nieyl selama 1 bulan jadi, nieyl dengan husband setiap hari tak makan nasi, kami makan makanan bakar-bakar, salad-salad macam tu je. Nasib baik husband nieyl jenis yang tak kisah bab makan ni sangat. Kalau mak nieyl ada dia lebih suka makan nasi, lauk pauk ni. Macam nieyl kadang-kadang dah boring nak makan nasi ni lagi-lagi bila berat badan dah semakin mengembang seperti belon. Aduhi..stress!


Nieyl kalau diet lebih suka makan yang bakar-bakar, ataupun salad paling nieyl suka. Tak kisah salad sayur ataupun buah. Biasanya nieyl tak kan guna garam ataupun gula. Sebab tu kadang-kadang kalau nieyl pergi kerja,pagi nieyl akan bangun awal sikit untuk grill ayam perapan yang nieyl dah siapkan untuk seminggu punya. Ha..nanti nieyl share dengan korang resepi perapan ayam yang paling nieyl suka. Tapi nieyl memang cut garam tau, sebab tu untuk menu lunch diet nieyl, husband nieyl tak berapa suka sebab dia kata tawar hahaha...nak diet biasalah kenalah cut apa yang patutkan..slow-slow insyaÁllah..

Dekat pejabat ni kadang-kadang mereka suka bawa makanan breakfast, kadang-kadang tu makanan yang sihat, kadang-kadang makanan yang boleh mengundang ternakan lemak hahaha..jadi, berpada-pada lah orang yang sedang diet ni kadang-kadang boleh tergelincir di tengah jalan akibat makanan dieorang ni..Tapi orang kata rezeki tak baik di tolak, jadi kita pun ngap la tanpa rasa bersalah..lepas tu duduk tempat rasa menyesal tak berjaya menahan nafsu..

Breakfast yang paling ringkas yang nieyl suka buat adalah wrapp..Tersangat mudah dan cepat je nak buat dan yang penting kenyang sampai waktu tengah hari. Kalau rajin nieyl akan grill ayam sikit untuk letak dalam wrap tu, kalau malas nieyl akan balut dengan telor dadar je settel! sedap pun sedap...kenyang...

Part ayam yang paling bagus adalah dada ayam. Nieyl buat perapan ayam semua pakai dada ayam. Tapi kalau buat bakar-bakar ni husband nieyl suka part peha or kepak..jadi, kita masak ikut selera dia la, kalau selera kita je semua kesian pula kan. Kita yang nak diet, hehe..

Paling-paling nieyl suka dalam banyak-banyak menu diet, salad ayam.. Ya Allah..sumpah sedap..daging ayam tu perap , grill.. Salad tu nanti mix kan je dengan sos kewpie , cili flake dan mustad kewpie..terbaikk!!!Memang kenyang.. Oh ya, lupaa...air pula nieyl memang amalkan minum air kosong dekat pejabat dan dan rumah setiap hari. Kalau nampak nieyl minum air manis tu, dalam seminggu skali ataupun sebulan sekali je itupun kalau nieyl ada lunch dekat luar dengan kawan-kawan.

Korang kalau diet macam mana?masak ke atau beli je dekat luar..?

 

4 comments:

  1. wow..great!! sama la kak ayu pun, kalau nak makan healty food ni memang kena rajin and better masak sendiri kan.. caiyok caiyok to us!!!

    ReplyDelete
  2. sedap walau menu diet ....nyummmssss

    ReplyDelete
  3. Makanan sihat ni siapa kata tak sedap hahaha..
    ni semua sedap terliur jer tgk hahaha :D

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)