24 September, 2024

Hari Pertama Family Day 2024

 

Hari Pertama Family Day 2024 | Untuk hari pertama seperti tentatif yang nieyl sediakan tu, selepas masing-masing dah check in bilik, berehat sekejap kemudian nieyl teruskan dengan sesi taklimat dimana semua ahli keluarga perlu berkumpul di ruang tamu yang disediakan. 

Selepas selesai sesi taklimat, kita teruskan dengan pembahagian group untuk sukaneka indoor dan outdoor. Kali ini nieyl menggunakan bola berwarna untuk menentukan group masing-masing. 

Ya Allah..memang riuh rendah jadinya dan masing-masing excited nak menang. Kesemuanya ada 6 group dan setiap group 7 ahli. Nieyl campur kan dari umur 11 tahun dan ke atas. Selepas sesi pembahagian group kita teruskan dengan game indoor pertama dan kedua iaitu game BINGO dan BOLA BERACUN.. Untuk dua game ni tak ada gambar, semua video yang direkodkan. Semua nak main game ni jadi tak ada yang sempat nak snap gambar termasuklah nieyl sebab nieyl sibuk jaga music. 

Kemudian, kita teruskan dengan pertandingan karaoke. Ada yang adik beradik, solo dan juga anak beranak pun ada juga yang join. Karaoke ini kita buat suka-suka sahaja, sambil kita minum petang santau depan kolam tu, kita tengok persembahan mereka. 

Untuk pengetahuan korang, homestay ni ada sediakan bilik karaoke cuma kena bayar lain mengikut jam. Jadi, untuk cut cost kita, kiteorang bawa set karaoke sendiri dari rumah nasib baiklah abg ipar nieyl yang memang suka karaoke tu ada set lengkap, jadi kita bawalah ke Melaka. 
Nieyl bersama anak-anak buah nieyl yang dah besar-besar dan akan menyusul kahwin dah dieorang ni. Makcik dia maintain muda lagi kan hehehehe..
Anak-anak kecil semuanya dah berendam, mandi kolam petang tu. Kolam ni ada dua, satu untuk kanak-kanan dan satu lagi untuk orang dewasa. Memang puaslah budak-budak ni main manda dalam pool tu sampaikan tak nak naik. 

Masuk waktu solat maghrib kita berkumpul lagi diruang tamu untuk sama-sama solat berjemaah . Ini salah satu penambahbaikan yang nieyl buat selepas family day 2019. Alhamdulillah, semua mengikut tentatif yang diberikan. 
Selepas solat berjemaah, kita teruskan dengan bacaan Yassin dan Tahlil ringkas serta kita berselawat Nabi sempena Maulidur Rasul. Alhamdulillah AJK Agama kali ini menjalankan tugas dengan sangat baik memastikan perancangan mengikut jadual. 

Tepat jam 8.30 malam kita selesai Bacaan Yassin dan Tahlil, kita bersiap-siap untuk ke Restoran untuk makan malam pula. Untuk makan malam nieyl sambung next entry okay...


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)