29 April, 2020

Cara Membayar Zakat Fitrah Secara Atas Talian

Cara Membayar Zakat Fitrah Secara Atas Talian | Menjelangnya bulan ramadhan almubarak kita seluruh umat islam akan menjalani ibadah berpuasa selama sebulan. Disamping kita berpuasa, kita juga wajib mengeluarkan zakat fitrah. 

Zakat fitrah ialah sedekah yang wajib dikeluarkan selepas berbuka untuk beraya dan selesainya Ramadhan. Zakat fitrah juga untuk memberi makanan kepada orang-orang miskin dan mencukupkan keperluan dan permintaannya pada Hari Raya 1 Syawal. 

Semua sedia maklum bahawa tahun ini agak berbeza untuk kita membayar zakat, jika tahun-tahun sebelum ini ketua keluarga kita akan membayar zakat secara langsung iaitu face to face bersama wakil amil yang dilantik, berbeza pada tahun ini dan ketika ini kita masih lagi dalam tempoh PKP iaitu Perinta Kawalan Pergerakan, umat islam digalakkan membuat pembayaran zakat fitrah sepanjang bulan ramadhan melalui atas talian.

sumber gambar dari kisah zakat malaysia

Untuk mengetahui platfom-platfom yang memudahkan umat islam seluruh malaysia membayar zakat fitrah secara atas talian serta kadar zakat fitrah mengikut negeri bagi tahun 2020, korang boleh klik SINI.


4 comments:

  1. Mudah la ada sistem camni.. tak yah nak mencari dah.. cuma perlu online jerk..

    ReplyDelete
  2. Thanks 4 info

    Jemput meriahkan segmen yer 😊

    https://ejulz.blogspot.com/2020/04/segmen-ucapan-buat-frontliners-covid-19.html?m=1

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas infonya yaa..terfikir jugak cara nak byr musim pkp ni tp belum sempt nk mecari

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)