09 January, 2018

Sempat Masak Untuk Makan Malam

Sempat Masak Untuk Makan Malam | Satu hari abg nieyl singgah rumah dalam pukul6 lebih kurang, dia buka tudung saji dia nampak penuh dalam tu makanan. Dia tanya siapa masak?nieyl cakap la kita lah masak, lepas tu dia kata bagusnya adik abg. Memang rutin nieyl setiap hari melangkah masuk sahaja rumah, terus pergi dapur untuk memasak makanan makan malam untuk emak dan husband.

Masak tak ambil masa yang lama pun dalam 45minit, 3 jenis lauk siap termasuk masak nasi. Biasanya nasi nieyl masak last sekali. Lepas siap masak baru lah nieyl buat kerja-kerja lain seperti masuk kain-kain dalam mesin untuk di cuci, bersihkan diri semua..6.30 petang tu memang time nieyl baring rehat-rehatkan badan sebelum maghrib. Ha..begitu lah rutin harian nieyl isnin - jumaat. 


Hari tu nieyl sempat buat ikan kembung bakar, ini nieyl hanya letak garam, serbuk kunyit dan serbuk kari ikan sikit. Nieyl bakar atas pan ceramic daiken..memang terbaik..langsung tak melekat dan tidak perlukan minyak setitik pun. Nampak,cantik je kan rupa ikan tu,kulit pun masih ada.. Nieyl dah jatuh cinta dengan ceramic..


Sekarang ini setiap hidangan mesti kena ada sayur, tidak kira sayur apa pun sebab emak nieyl dia kena ada sayur kalau makan,kalau tak dia tak ada selera nak makan...


Ayam goreng ni ada balance sikit dalam peti ais tu, nieyl just letak garam dengan kicap masin je, nak lai sedap sebenarnya letak sos tiram.. ayam goreng ala-ala nasi ayam punya. Ini jenis masak ikut apa yang ada je..


Telur goreng sambal, ada telur rebus dekat rumah nieyl kopek dan goreng dulu sebelum buat masak sambal. Ha..klu goreng dulu lagi sedap..

*Mak nieyl tak suka sangat ikan bakar, dia kata kalau goreng lagi sedap..hihihi.. yang sihat tu mmg semua tak nak makan, yg boleh dtgkan sakit..semua sedap kan...

3 comments:

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)