16 October, 2017

Keistimewaan Daun Kaduk Yang Perlu Kita Tahu

Keistimewaan Daun Kaduk Yang Perlu Kita Tahu | Kebelakangan ini nieyl selalu ternampak kawan-kawan post makanan Miang Kham. Korang tahu tak apa tu? Miang Kham ni makanan tradisional dari Thailand. Kalau dulu nak makan ni kena pergi Thailand sekarang ni dekat Malaysia pun dah banyak restoran-restoran Thai yang sediakan makanan ni.Miang Kham ni terdiri daripada kacang, limau kasturi,cili apai,bawang, udang goreng, pelam muda ataupun boleh tambah lagi dengan kepala goreng,halia dan bawang putih. Selain itu ada sos dia juga ya,bahan-bahan tadi diletakkan di atas daun kaduk bersama sos dan dimakan sekali suapan sahaja.  Itu lah dia Miang Kham ni.. Kawan nieyl kata sedap sebab dia ada semua rasa dalam satu suapan tu..siapa dah try??


Keistimewaan Daun Kaduk


Pengidap penyakit diadetes yang mengambil daun kaduk berisiko rendah mengalami serangan jantung. Kelebihan daun kaduk adalah ia kaya dengan antioksida dan anti keradangan. Daun kaduk amat baik kepada pengidap osteoporosis. Sekiranya kita berdepan dengan masalah kolestrol yang tinggi boleh cuba daun kaduk ni.

Amalan mengambil daun kaduk mampu mengatasi masalah kolestrol dan merendahkan rezeki serangan jantung. Jadi yang mana nak cuba makan buah kaduk tu,boleh la mulakan dengan try makan Miang Kham ni ya... :)

5 comments:

  1. kat umah cik nor banyak daun kadok ni..xthu nak buat apa..hihi

    ReplyDelete
  2. Tak tau pun daun kaduk ada kelebihan. Dulu main pondok-pondok, daun kaduk ni buat jadi duit.

    ReplyDelete
  3. baru jer try ari tu...emmm..tak suka sangat. he he..

    ReplyDelete
  4. Terliur je tgk kwn2 post gambar miang kham ni..tp xberkesempatan nak merasa lg..

    ReplyDelete
  5. aida x pernah makan makanan ni. but selalu jugak tgk kawan2 post. and ada tgk kat tv, nieyl.
    daun2 ni mostly = ubat.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)