04 October, 2019

Family Day Di Melaka Part 2

Family Day Di Melaka Part 2 | Selamat petang semua lepas makan mengantuk pula rasa mata ni, moh ler kita sambung story tentang family day nieyl part 2 ya.. Hari berikutnya 15hb Sept ( ahad) , jam 7.30 pagi nieyl buat rondaan bilik ke bilik untuk kejut semua orang bangun, bersiap-siap untuk sesi zumba. Sesi ini tidak boleh terkecuali ya, semua wajib join..



Sementara tunggu semua berkumpul, ayah nieyl ambil kesempatan untuk snap gambar bersama isteri-isterinya...Ya ayah saya isterinya, mak nieyl yang pertama yang tudung hitam, yang tudung kuning tu mak nieyl no.2 dan yang pakai shawl tu mak nieyl no.3.. Isteri first ada 9 orang anak, isteri ke 2 ada 4 orang anak dan no.3 belum ada rezeki lagi 😊


Ok sesi zumba bermula di ketuai orang kakak nieyl sendiri. Alhamdulillah semua orang baik perempuan dan lelaki memberi kerjasama yang sangat baik. Walaupun berzumba secara santai, asyik tergelak je kerjanya tetap berpeluh tau. Ada 2 buah lagu yang biasa zumba iaitu chantik dan pencuri hati. Ada video juga, nanti nieyl share link channel youtube nieyl ya..

Selepas selesai berzumba semua pergi breakfast di cafe yang di sediakan. Ok untuk makan sepanjang di sana, nieyl order catering sahaja, lebih mudah kita tak perlu nak masak-masak sebab family day sebolehnya nak santai, nak relax dari buat kerja-kerja rumah ni kan.. Pakej dan harga nanti nieyl share dalam entry khas ya..


Perut semua dah kenyang dan dah ada tenaga,kita start dengan pembahagian kumpulan. Untuk pembahagian kumpulan ni nieyl buat 4 kumpulan, setiap kumpulan akan ada 7 org dan 8 orang sebab kita dewasa ada 30 orang. Specialnya ahli kumpulan di tentukan oleh kotak beracun. Dalam kotak tu nieyl tulis nombor kumpulan siap-siap jadi, tengok lah nombor berapa dieorang cabut tu, itu lah nombor kumpulan dieorang. Tujuaannya supaya kita lebih bersikap terbuka dan mengenali ahli keluarga kita yang lain. Best tau..

Acara pertama adalah untuk sukan suami isteri iaitu lontangan kasih (belon air). Suami akan baling belon berisi air tu ke isteri untuk di sambut tetapi setiap balingan, dieorang kena selangkah ke belakang. Makin lama makin jauh, belon siapa yang pecah tu, dia keluar dan yang bertahan ke akhir dialah pemenang. Nieyl dapat tempat ke 2..kira oklah kan..hehehe..


Seterusnya diselang seli dengan aktiviti kanak-kanak iaitu golek bola. Disebabkan kanak-kanak dalam family nieyl ni tak berapa ramai hanya ada 8 orang jadi setiap kumpulan 4 orang. Antara aktiviti untuk kanak-kanak, isi air dalam botol, golek bola dan mewarna.


Ini pula aktiviti pindah kacang, yang ni memang mencabar untuk semua orang termasuklah nieyl hahaha..walaupun nieyl yang buat game ni, susahlah sebab kita tak biasa guna chopstik.. Cara dia dieorang kena pindahkan kacang hijau ke pinggan lain. Syarat dia seorang 1 kacang sahaja.

Antara permainan lain yang kiteorang main, cari getah gelang dalam tepung, pijak belon, gelung berantai, teka silang kata, kira gula dalam balang dan bola sepak. Dalam video nanti boleh tengok gelagat masing-masing..adoi..kelakar 


Sementara take break untuk game, kanak-kanak bawah 10 thn start mewarna. Tengok gelagat masing-masing tu seronok tau, muka semua excited mewarna. Macam-macam rupa bila dah siap mewarna, ada yang warna separuh, ada yang warna ikan je..hehehe..Nieyl terlupa nak snap gambar mewarna yang menang tu, serius cantik ada 2 pemenang. Seorang umur 6 tahun dan 11 tahun.


Sebelum sukaneka tamat, kita bergambar sebagai kenangan. Ok gambar di atas ini semua menanti lelaki. Cantik pula susunan tu, husband nieyl yang paling kecil tu kekeke..


Ini pula menantu perempuan dalam keluarga nieyl, tak cukup sorang..



Ini adik beradik perempuan nieyl, 3 hasil mak first dan 3 hasil mak no.2..


Ini sebahagian cucu dan cicit ayah, ada lagi 8 orang yang tak dapat jion..


ini adik beradik lelaki nieyl tapi tak cukup 2 orang. Abg nieyl sorang tak dapat join dan adik nieyl masih di lubnan.


Ini lah keluarga besar nieyl 

Ramai kan?ha..ini sebenarnya sebahagian je tau, ada 3 keluarga lagi yang tak dapat join kali ini.Insya'Allah family day harap semua dapat join. Selepas sukaneka selesai,ada yang balik bilik berehat, dan ada yang terjun kolam sementara tunggu untuk makan tengah hari. 

Ok,nnt nieyl sambung share untuk aktiviti petang dan malam BBQ okay...stay tuned 😊


3 comments:

  1. wahhh big family . Bestnyaaa ada adik bradik yang ramai . Saya ada kawan yang ada 2 orang ibu tiri jugak . Family dia sama macam family nieyl , meriah dan selalu berkumpul sama .

    ReplyDelete
  2. Sedondon semua baju XD
    Keluarga belah ayah selalu buat family day, memang meriah la sebab nenek ada banyak cucu dengan cicit hahaha

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)