16 May, 2017

Jom Atasi Masalah Sembelit

Jom Atasi Masalah Sembelit | Jika korang ada masalah sembelit, please jangan rasa malu nak bertanya, jangan segan nak search cara-cara untuk mengatasi masalah sembelit ni. Jangan biarkan ianya begitu sahaja. Sembelit bukanlah sesuatu yang boleh dibuat main-main ya, ia boleh menjadi serius dan memudaratkan kesihatan kita. Jika malu nak pergi ke klinik atau farmasi untuk dapatkan ubat, mungkin korang boleh mencuba beberapa ikhtiar untuk masalah sembelit.


  • Minyak Zaitun- Ianya dapat merangsang sistem penghadaman, membantu melicinkan laluan najis di sepanjang isi besar dan mengelakkan sembelit berulang lagi. Pengambilan yang disarankan ( campur sesudi minyak zaitun dan sesudu jus lemon) minum ketika perut kosong.



  • Buah lemon - Asid sitirk yang terkandung dalam buah lemon bertindak sebagai perangsang sistem penghandaman dan membanti menyahtoksin dan membersihkan material yang tidak dicernakan yang melekat di dinding usus besar. (perahan jus lemon + secawan air )



  • Kopi - kafein merupakan stimulan semula jadi untuk sistem penghadam,naumu hadkan kepada 1-2 cawan sehari sahaja sebab kopi bersifat diuretuk dan ia mendorong membuang air kecil dengan lebih kerap. Untuk pengetahuan semua, pengambilan kopi tanpa disertakan minuman air suam secukupnya boleh menyebabkan sembelit korang menjadi lebih teruk.



  • Lidah buaya - Ikhtiar yang terbaik adalah menggunakan gel aloe vera yang tulen daripada daunnya kerana jauh lebih pekat berbanding jus aloe vera komersial. (2 sudu gel + jus buah-buahan ) amalkan pada waktu pagi.

  • Soda penaik - fungsi bikarbonat ini adalah mendorong udara keluar sekali gus mengurangkan kesakitan akibat tekanan. Ia juga mengalkalikan perut dan menuetralkan asid dan memudahkan proses pembuangan najis. (satu sudu kecil soda penaik + 1/4 air suam )


  • Prun - Bertindak seperti laksatif semula jadi kerana kandungan serat yang tinggu serta mengandungi sorbitol yang berfungsi melembutkan najis. Amalkan 2 gelas jus prun pada setiap pagi dan malam.

  • Ostematrix - Magnesium membantu mengatasi masalah sembelit,kerana ianya meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu mengesan berlakunya peristalsis (gerakkan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus), Peristalsis juga menolak makanan ke perut. 


*kalau ada yang berminat nak dapatkan sebarang produk shaklee,walaupun harga dah naik bermula 1 Mei 2017 tak apa...whatsapp nieyl untuk dapatkan harga kasih sayang ♥


1 comment:

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)