27 March, 2019

Masak Asam Pedas Wajib Ada 2 Bahan Ini

Masak Asam Pedas Wajib Ada 2 Bahan Ini | Bila cuti-cuti tak ada plan pergi mana -mana, mak  ajak pergi rumah pakcik makcik nieyl. Rumah dieorang tak adalah jauh mana pun lebih kurang 10min dari rumah nieyl je. Bila dah sampai rumah pakcik makcik tu biasalah borak-borak dan tanya khabar. 
Kalau rumah kampung ni banyak kawasan tanah yang boleh bercucuk tanam. Jadi, kalau nak masak apa-apa tu senang je pergi ambil dekat pokok belakang rumah aje.


Ini daun kesum belakang rumah makcik nieyl. Segar-segar banyak dia bagi kiteorang, mana yang muda tu nieyl ambil untuk masak dan yang tua tu mak cucuk tanam dalam pasu.


Yang ini pula bunga kantan, pokok dia depan rumah geram betul nieyl tengok semuanya berbunga, nieyl petik adalah dalam 10 batang. Ada yang dah kembang dan ada yang baru nak kembang. Dua-dua bahan ini wajib ada dalam masakan Asam Pedas tau, baru lah Asam Pedas tu lebih sedap dan wangi.

Selain tu, daun kesum tu boleh campur dalam kuah laksa, dan bunga kantan boleh buat kerabu mangga ke..wahhh...meleleh pula air liur cerita pasal makanan ni..

13 comments:

  1. suka g umah org suka bercucuk tanam ni..rasa nak ptik jer smua.hihi

    ReplyDelete
  2. daun kesom tu memang wajib ada...mudah membiak. bunga kantan tu ikut musim gak..kalau time x de bekalan, meme mahal la bunga ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah btl²...sbb tu la klu ade tanah tu...baik tanam kan...

      Delete
  3. betul tu neiyl,kalau tak tak sempurna lah asam pedas nya kan :)

    ReplyDelete
  4. Daun kesum tu memang wajib.. bunga kantan tu untuk sha kalau ada okay, kalau tak ada pun takpe.. hehehe..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)