08 November, 2017

Guna Contact Lens, Ada Berani?


Guna Contact Lens, Ada Berani? | Ramai kawan-kawan nieyl yang pakai kanta lekap pergi kerja, nieyl ni je yang tak nak berubah nak pakai spek mata lagi. Bukan tak nak tapi hakikatnya tidak berani untuk memakai kanta lekap sebab nieyl bukan seorang yang rajin dan seorang yang pelupa benda-benda yang kecil. Kebiasaanya kalau bab kanta lekap ini, kita selalu terdedah dengan golongan dewasa yang kebanyakkannya suka pakai kanta lekap kan. 

TAHUKAH ANDA?
Bahawa kanak-kanak dan remaja juga boleh menggunakannya dengan selamat.Dengan menggunakan kaedah dan cara yang betul yang diberikan kepada optometrist, kanak-kanak dan remake boleh menggunakan kanta lekap dalam kegiatan harian termasuk dalam pembelajaran di dalam kelas.


PEMERIKSAAN SECARA KOMPREHENSI OLEH OPTOMETRIST

Betujuan memastikan keadaan mata sihat dan sesuai untuk menggunakan kanta lekap. Selain itu juga preskripsi kanta lengkap yang betul akan di berikan oleh optometririst dan kanta lekap yang diberi mengikut saiz yang sesuai dengan mata.

CIRI KANTA LEKAP YANG SESUAI UNTUK KANAK-KANAK DAN REMAJA
  • Kanta lekap pakai buang secara harian
  • material kanta lekap yang breathable
  • Permukaan yang lembut dan licin
TIP MENGGUNAKAN KANTA LEKAP



6 comments:

  1. Lg selesa pakai spec sbenarnya.. xberani nk pakai contact lens takut lupa nk bukak.

    ReplyDelete
  2. Aira pakai jugak tapi jarang benar sbb tak selesa. Huhu

    ReplyDelete
  3. Ai pernah pakai dua kali tiga kali je. Masa nikah, bersanding dan bertandang. Itu pun nyaris give up.

    ReplyDelete
  4. x yah laa nieyl...akak pakai start tahun pertama kat U sampai le dah kerja...due tahun lepas akak dah pencen n pakai spec terus....mate lagi tak sihat sebenarnye pakai lens nie....mmg le lawo sbb tak pakai spec....tapi pengalaman akak sendiri takyah le.... akak skrang ni pun mate cepat sgt kering...efek dari long term gune lens walo pun bab hygine mmg akak jaga.....nak buat lasik tak berani plak hahahaahah

    kat sini pun same...kalo jadi pa ganti jaga bos kat atas semua takut sbb bos tu cenge...akak takpenah kene ganti sbb akak jaga jusa so dieorg tak kaco pa jg jusa...selamattttttt haku hahaahahahah

    ReplyDelete
  5. saya pernah pakai dulu waktu sekolah menengah tapi malas dah nak pakai sebab leceh penjagaannya. pakai spek lagi senang, nak tidur pun senang.
    Pernah mata merah sebab ambik masa lama untuk pakai (second try) menyebabkan lens tu dah x bersih bila pakai

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)