Takkan Kurus Kalau Buat 5 Perkara Ini Lepas Makan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Patutlah rasa diri ini tak nak kurus²
Rupanya amalkan 5 perkara yang di larang buat selepas makan..
Tapi ramai tak tahu ia sebenarnya menyebabkan tubuh lambat kurus walau sudah mengurangkan kuantiti makanan. Ini juga faktor lemak di bahagian perut makin bertimbun dan tubuh rasa lemah lemau. 

1. Buka butang seluar atau tali pinggang 
Bila kenyang, perut rasa besar. Ramai yang akan membuka sedikit ikatan di pinggang kononnya untuk rasa lebih selesa. Tapi awas ya, tindakan ini akan membuat otot perut anda kendur dan perut makin buncit. Sebaiknya biarkan saja ikatan pinggang kerana lama kelamaan rasa perut yang penuh itu akan reda. 

 2. Tidur 
Perut yang kenyang memang buat mata mengantuk tapi tahan dulu. Tidur setelah makan akan memperlambat proses pencernaan malah boleh mengakibatkan perut kembung. Anda boleh tidur tapi paling kurang dua jam selepas makan agar proses pencernaan berjalan normal. 

 3. Mandi Elakkan
 kebiasaan mandi selepas makan.Perkara ini selalu dipesan oleh orang-orang tua kita. Mandi selepas makan akan menurunkan suhu tubuh sekali gus menurunkan proses metabolisme. Ia turut melambatkan proses pencernaan yang berisiko untuk menggemukkan tubuh. Oleh itu ambil masa beberapa jam sebelum mandi setelah makan. 

4. Senaman berat 
Menyesal makan banyak, ada yang terus buat senaman berat dengan harapan lemak yang diambil tadi. Hati-hati ya melakukan senaman berat selepas makan boleh meningkatkan suhu dalam tubuh dan tekanan darah. Ia akan menyebabkan sakit perut dan kekejangan. 

 5. Merokok 
Ini ketagihan biasa kaum lelaki. Merokok selepas makan akan meningkatkan kadar asid dalam tubuh. Bila kadar asid tinggi proses pencernaan akan terganggu lantas turut menyebabkan risiko penambahan berat badan. Rasanya sebahagian besar daripada perkara di atas selalu kita buat kan. Selepas ini sama-sama kita elak bukan saja untuk kurus tapi agar tubuh lebih sihat.

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

7 comments:

  1. nice tips nieyl....

    kat opis akak pun tgh gile masing2 diet kire kalori...masing2 dah ade inisiatif nak kurus sebab nak sihat...bagus le mcm tu...

    ReplyDelete
  2. no.1 mmg sya elakkan tp no.2 tu susah sikit. perut kenyang, mata pon berat

    ReplyDelete
  3. 2 jam ? lama jugak tu.. kadang kalau dah letih, trpengsan.. huk2

    ReplyDelete
  4. sy pula terbalik, nak naik berat badan buat semua tu..tp tak naik2 pula..huhu

    ReplyDelete
  5. Pernah dengar jugak petua tu tp kekadang terpaksa jugak langgar....mcm mandi selepas makan tu....huhu

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...