22 February, 2018

Cara Simpan Cili Api Untuk Elak Rosak


Cili api antara salah satu bahan yang wajib ada dalam dapur sekiranya orang tu suka makan pedas seperti nieyl. Makan pedas ini dia rasa satu perasaan puas, kalau tak pedas tu makan pun tak berapa nak best. Nieyl perasan juga kalau beli cili api beberapa hari selepas tu cili tu jadi buruk dan busuk, korang pun sama tak?

Sebab kalau nieyl jarang simpan dalam peti sejuk pun cili api tu mungkin itu salah satu punca kenapa cili cepat rosak. Ni nieyl ada terjumpa cara kita nak elak cili kita tu cepat rosak, boleh la nieyl cuba juga nanti..



  • Buang batang cili
  • Masukkan cili dalam bekas beralas tisu 
  • Kemudia tutup masuk dalam peti sejuk

Wah!mudah je rupanya..ok,balik nanti nieyl nak buat laa..nak tengok berapa lama boleh tahan cili api ni..Korang pun cubalah juga mana tahu menjadi ke kan..tak ada la nak selalu sangat pergi beli cili api dekat kedai. 

12 comments:

  1. Simple jugak kaedahnya. Nanti bolehla try.

    ReplyDelete
  2. Memang betul.bila dibuang tangkainya..insyaAllah tahan lebih lama.

    ReplyDelete
  3. Boleh cuba ni. Thanks for sharing ye

    ReplyDelete
  4. owh lupa nk alas dgn isu.

    ReplyDelete
  5. Oh macam tu je kaedahnya, sangat praktikal dan mudah

    ReplyDelete
  6. wah nanti nak cubalah petua ni...

    ReplyDelete
  7. menjadi petua ni sebab makcik sha buat macam ni kat rumah dia haha

    ReplyDelete
  8. erkk..akk dh cuba petua ni tak menjadi..tak pasti apa yg silap tapi akk guna suratkhabar utk alas dalam bekas tupperware, letak cili api dan masukkan dalam peti sejuk..so far mmg tahan lama ;D

    ReplyDelete
  9. betul bila letak tisu nanti air yg ber wap tu kena pada tisu so xbusuk la lada

    ReplyDelete
  10. Memang membantu tips ni, thankz sangat.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)