Pilih Ketam

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Pilih Ketam | Entry lepas nieyl ada share yang nieyl masak lemak cili api ketam kan, masa dekat pasar lagi time nak pilih ketam tu, nieyl akan ambil ketam yang berwarna merah sahaja. kenapa? adik ipar nieyl la yang ajar..kata dia kalau ketam tu warna merah itu tandanya itu ketam betina. Kalau yang warna biru tu ketam jantan. Kalau korang pergi beli ketam nanti, ce korang tengok warna dia. Kata adik ipar lagi, ketam yang berwarna merah ni isi dia lagi mampat,lagi penuh so, memang kalau pergi beli ketam nieyl akan ambil yang berwarna merah sahaja. Biru pun ambil kalau tak ada pilihan.




  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

8 comments:

  1. Ohh.. pandailah Nieyl
    Kakak ni biasa abang yg pilih
    Kakak tukang masak aje:)

    ReplyDelete
  2. owh yeake..selama ni ambik yg biru..patot la..baru tahu

    ReplyDelete
  3. Untuk lebih jelas, tenguk bahagian bawah cengkerang ketam (terbalikkan ketam tu)
    Yang betina penutupnya penuh (seperti gambar 2 tu) tetapi yang jantan penutupnya kecil/ tirus sahaja.
    Pakcik suka pilih ketam betina terutama semasa musim bertelur, dalam cengkerangnya penuh telur.
    Tapi jangan beli ketam betina yang lepas bertelur sebab kurang isi dan ringan sahaja.

    ReplyDelete
  4. ai nk tau ketam betina ke jantan ke tgk tang belakang bdn tu ... klu yg boleh buka tu besar betina klu kecik runcing tu jantan ...

    ReplyDelete
  5. baru tahu. selama ni saya suka ambik ketam biru sebab nampak comel. hehe

    ReplyDelete
  6. wah..thanks for the tips. selalu gak frust nampak gemuk tapi tak banyak isi.

    ReplyDelete
  7. terus terang, nieyl, aida x reti pilih dan masak ketam.
    amik peluang kalau mak abah aida balik kg, suh abah beli dan mak masak kan masak lemak ketam & nenas.
    syok makan mak masak.
    asben aida x makan ketam. tu yg tak pernah masak sendiri.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...