27 April, 2016

Dah cukup tidur pun masing mengantuk?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Walaupun sudah tidur berjam-jam dan cukup masa iaitu 6 hingga 8 jam tapi masih terasa mengantuk.
Adoi apalah masalahnya pun tak tahu..jangan kata siapa..diri ini pun..
kadang² tergolong dalam golongan ini...bermasalah betul kan..

Biasanya kalau rasa mengantuk nie..memang nak berehat jela...
berehat ertinya tidur...lagilah bila balik kerja penat kan..
badan memang nak minta bantal dan tilam saja..

kita perlu tahu 7 sebab petanda mengantuk yang bukan merupakan perkara biasa.

1. Anemia (kurang darah)
Anemia merupakan penyebab utama rasa mengantuk sering menyerang. Kekurangan darah menyebabkan kurangnya zat besi, sel darah merah yang diperlukan untuk membawa oksigen ke jaringan dan organ tubuh pun berkurang, sehingga menyebabkan orang sering merasa mengantuk.

2. Hipotiroid (menurunnya hormon tiroid) 
Tiroid adalah kelenjar kecil di dasar leher, yang berfungsi mengawal metabolisme dan kecepatan mengubah bahan bakar menjadi tenaga. Ketika kelenjar kurang aktif dan fungsi metabolisme terlalu lambat, badan akan mula jadi lesu dan selalu mengantuk.

 3. Diabetes 
Glukosa adalah bahan bakar daripada tenaga yang dilepaskan dalam sel-sel kerana adanya oksigen. Individu yang mengidap diabetes peringkat 2 memiliki tingkat glukosa darah yang tinggi, kerana tubuh tidak dapat menggunakan glukosa ini untuk menyediakan tenaga. Oleh sebab itu, individu ini biasanya mengeluh berasa penat dan mengantuk sepanjang waktu.

 4. Dehidrasi 
Kepenatan dan mengantuk boleh jadi tanda dehidrasi. Segeralah mengambil atau minum air yang cukup agar tubuh merasa segar dan bersemangat.

 5. Depresi 
Depresi bukan hanya kepada gangguan emosi tetapi juga kepada gangguan lain. Penat, selalu mengantuk, sakit kepala dan kehilangan nafsu makan adalah salah satu gejala yang paling umum pada orang yang mengalami depresi.

 6. Gangguan Tidur 
Gangguan tidur seperti 'sleep apnea' dan insomnia juga dapat menyebabkan keletihan dan mengantuk berterusan. Tidur digunakan untuk mengembalikan tubuh yang segar, sel-sel tubuh diperbaiki dan merehatkan diri. Malah, bagi yang menderita kurang tidur disebabkan insomnia, 'sleep apnea', sistem pernafasan akan terganggu sehingga sering menyebabkan keletihan dan mengantuk.

 7. Penyakit Jantung 
Ketika mengantuk berlaku pada setiap hari, sebaiknya anda harus memastikan bahawa jantung berada dalam keadaaan yang baik, kerana selalunya mengantuk adalah pertanda awal penyakit jantung.

 8. Sindrom Keletihan Yang Kronik 
Letih dan penat biasanya segera hilang saat beristirahat. Tapi untuk 'chronic fatigue syndrome', keletihan ini tidak cepat hilang dan biasanya disertai dengan kelesuan, mengantuk, cepat marah, ketegangan otot dan dalam beberapa kes yang boleh menyebabkan terjadinya hilang memori.

Alamak...nampaknya serius masalah ni...
so,jangan main² ye...ambil tahu..

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

7 comments:

  1. Akak xcukup tido sbb sindrom mak2..anak terjaga 2-3kali pagi2 buta..hehe

    ReplyDelete
  2. Assalam.. KA pun mcm tu juga, tp mmg kurang tido sebab selalu dok terjaga je bila todi malam ni he3

    ReplyDelete
  3. Sama dengan kak izwa
    asyik letih & ngantuk je sekarang ni
    nice info niey :)

    ReplyDelete
  4. Siqah pun selalu juga rasa ngantok je. Haih, rasa lebih kepada no 4 kot. Kurang minum air walaupun cuaca panas sekarang.

    ReplyDelete
  5. Selalu jadi time hari Isnin... no 1 tu, dulu ada.. sekarang dah oke..

    maybe no 4 lah tu

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)