Kenapa Tak Boleh Jawab Telefon Ketika Dalam Kereta Api di Jepun

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

First nieyl mmg tidak pernah sekali pun jejakkan kaki kat jepun..
kalau dalam mimpi tu pernah la berkali-kali..hihihi..
lepas tu tengok rancangan jejak jepun kat astro..

So,lunch tadi terbaca satu info berkenaan negara jepun nie...
Kalau dekat Malaysia biasanya kalau naik kereta api..
kita sembang dengan kawan...Takpun kita jawab call kan..
 Tapi kalau di jepun tidak sebegitu..

3 sebab di bawah adalah jawapannya yang korang patut tahu sekiranya menaiki kereta api di Jepun.


 1. Gangguan umum 
Orang-orang Jepun tidak mahu mendengar apa percakapan kamu kerana mereka menganggap kelakuan kamu itu menggangu kegiatan mereka seperti membaca, berfikir atau tidur. 

 2. Privasi 
Orang Jepun memang tidak dapat menerima jika orang lain menggangu privasi mereka. Mereka tidak mahu tahu tentang masalah korang dengan isteri, kekasih atau masalah di tempat kerja. Jika di negara lain, masa terluang dalam kereta api digunakan untuk berbual bersama rakan. Tetapi di Jepun, hal sedemikian tidak dapat diterima kerana masing-masing mahukan privasi


3. Etika Kenderaan Awam 
Percaya atau tidak, terdapat banyak papan tanda di stesen kereta api di Jepun yang meminta penumpang untuk tidak berbual di telefon atau membuat kerja-kerja ofis seperti menulis nota dan bercakap ketika duduk di bangku penumpang. Malah, sesetengah stesen kereta api mempunyai poster yang menerangkan etika ketika menaiki kereta api juga.

 Jadi, jika lain kali kita ke Jepun, jangan kemaruk sangat nak bercakap di telefon. Main whatapps saja sudah untuk beritahu rakan di mana kitaberada.

 Sumber: Japan Info



-LOVE NIEYL♥-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

2 comments:

  1. lagipun japanese kan cakap kuat2. kalau dorang marah lagi la jerit sesuka hati ej kan ? huhu

    ReplyDelete
  2. Takleh bercakap kat telefon, kita baca buku, itupun kalau dapat tempat duduklah..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...