kuih buah melaka

Assalamualaikum...

Mengidam mengalahkan orang mengandung..tapi tak apa la janji tak susahkan orang kan..hihi..
Nasib baik la tahu sikit2 buat kuih2 nie...kalau tak,pegi tanya kat mak..confirm kena perli kaw-kaw..

Aritu buat lagi saja je la nak buat untuk kenduri arwah ayah mertua..
Alhamdulillah..abis..tapi kecian kat mak mertua sbb dapat makan 1 biji je..
adik ipar sms kata mak soh wat lagi..huhu... rupa nya MIL nieyl suka makan kuih nie..


Bahan-bahan

1. tepung pulut
2. pewarna hijau (bancur dgn air)
3. Gula melaka
4. kepala
5. garam secukup rasa

cara-cara

1. Campurkan tepung pulut dgn air..(agak2 saje)
2. Uli sampai rasa dah sabati bersama pewarna
3. Gula melaka tuh potong kecik2..
4. Ambik sedikit tepung dah siap di uli...bulatkan..masukkan gula melaka..
5. masukkan dalam air yang mendidih..
6. tunggu sampai dia timbul..boleh angkat dan tabur kelapa


seindahcerita: Minat ada..tapi mood yg xde..

3 comments:

  1. alahaiiii sedap la pulak dik oii time lapar nie..

    ReplyDelete
  2. suka kuih ni..

    senang ye kalau tetiba hubby req nanti..hihi

    salam perkenalan sis & jemput ke blog nana

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...