21 February, 2018

Say No Panadol Please Untuk Sakit Kepala


Bila di serang sakit kepala , hanya terbayang panadol untuk melegakan kesakitan kepala. Setiap orang pasti pernah merasai bagaimana bila sakit itu datang menyerang. Jujur cakap nieyl sendiri pun selalu juga di serang sakit kepala, kalau dulu memang nieyl kerap ambil panadol untuk melegakan sakit kepala tapi bila dah tahu ada cara lain untuk melegakan sakit kepala ini nieyl STOP ambil panadol jika sakit kepala yang biasa-biasa sahaja.


Cara lain untuk hilangkan sakit kepala

Limau Kasturi
  • Perahkan jus limau kasturi ke atas kepala, lumurkan sambil mengurut bahagian yang terasa sakit tu. Mana kulit limau jangan di buang, boleh digunakan untuk mandian dan bilas badan.
Pek Ais
  • Pek ais di letakkan di tempat yang sakit selama 15 minit, mungkin kita akan rasa sedikit kebas tapi jangan risau, sakit kepala akan berkurangan ini kerana ia mengecutkan saluran darah dan mengurangkan pengaliran darah ke kepala bagi mengurangkan tekanan.

Cara nieyl 
  • Biasanya nieyl akan cuci rambut dan bawa tidur dalam bilik gelap tanpa lampu atau pun tutup mata dengan penutup mata, supaya kepala boleh relax dan boleh mengurangkan tekanan.


9 comments:

  1. aduh memang tengah sakit kepala ni. semenjak baik demam hari tu hari hari pulak sakit. dah 3 hari berturut turut telan panadol je

    ReplyDelete
  2. Sha selalu duduk bawah shower lama-lama.. Tapi kalau tak tahan sangat memang telan jugalah panadol..

    ReplyDelete
  3. saya suka letak minyak angin belakang tengkuk dan telinga rasa lega sgt

    ReplyDelete
  4. cara mudah dan cepat memang kena amek paracetamol.
    Kalau boleh cari alternatif lain memang bagus.

    ReplyDelete
  5. kalau cara fiza sapu minyak angin atau minum kopi :)

    ReplyDelete
  6. kaella lah ni, suka sangat makan panadol kalau sakit kepala dah datang. tapi Alhamdulillah azam nak kurangkan pengambilan panadol berjalan dengan lancar.

    ReplyDelete
  7. Sama la Nieyl..biasa kalau sakit kepala ciktie gemar tidur awal je lepas mandi. Tapi kalau ko juga makan juga la panadol tu

    ReplyDelete
  8. dulu ada senior pernah bgtau kalau telan panadol tak elok sbb dulu sha kuat telan panadol, skrg dah kurangkan dah, memang jarang gila lah ambik

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)