11 August, 2017

Hebatnya Air Kelapa

Hebat Air Kelapa | Sebenarnya air kelapa muda kaya dengan elektolit yang mampu menyegarkan sesiapa sahaja dari kanak-kanak hinggalah orang dewasa. Air kelapa kurang menyebabkan loya, dan sakit perut berbanding dengan minuman elektilit berkarbonat.(minuman bertenaga). Kajian pada tahun 2012 mendapati bahawa air kelapa setanding dengan minuman bertenaga untuk hidrasi dan prestasi fizikal pada atlet.


Kalau tanya perbezaan antara air kelapa dan minuman bertenaga yang sering dikaitkan dengan kerosakan gigi,peningkatan berat badan tapi air kelapa yang manis mengandungi rantai trigliserida sederhana, yang membantu kita menurunkan berat badan selain mengatasi kepanasan di siang hari.

Dan point yang terpenting tentang air kelapa ini, ia menyokong fungsi sistem imun,melindungi hati, mengurangkan oksidari lipid dan meningkatkan sensitiviti insulin. Sebab itu kalau kita demam ataupun kena demam campak dan sebangainya,air kelapa selalu menjadi pilihan kita..betul tak?

4 comments:

  1. Replies
    1. air kepala tuh mcm mana rase kakak gojes wehh..wakakakaka..

      Delete
  2. mmg byk khasiat air kelapa nie kan nieyl..akak dulu masa pregnantkan qisya, start 6 bulan dh minum dh...keluar je semek tuh, cantik kulit die..katenye air kelapa nie "cuci" die dlm tuh...hahahhaa...akak pun xsure tp yg akak tau masa qisya mmg akak kerap minum la air kelapa..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)