06 July, 2017

Khasiat Kunyit dan lada hitam

Khasiat Kunyit dan lada hitam | Nieyl pasti setiap dapur dalam rumah kita pasti ada 2 benda ini yang wajib ada.Ada yang tak ada ke?Kalau tak ada tu macam pelik sikit ya. Kunyit selain dari untuk kita guna untuk menggoreng ikan dan ayam, kunyit ini bersifat anti-radang yang mampu untuk menyembuhkan pelbagai penyakit kronik. 


Kandungan cucurmin polifenol dalam kunyit dikatakan mampu melindungi saraf sehingga mengurangkan stres,malah fungsi kunyit mampu di tingkatkan dengan adanya lada hitam untuk melindungi saraf dari racun.


Manakala lada hitam pula mampu menurunkan berat badan, mencantikkan kulit dan melawan kanser.

Campuran kunyit dan lada hitam dikatakan dapat mencegah penghasulan batu hempedu. Selain itu juga kajian yang diterbitkan dalam Journal Of Endodontics menunjukkan campuran kunyit dan lada hitam dapat menghalang pembentukan osteoklas yang menjadi punca osteoporosis.

8 comments:

  1. Ibu kunyit juga mujarab untuk meredakan gatal2 kulit akibat gigitan serangga atau ulat bulu dan boleh juga meredakan selsema.

    ReplyDelete
  2. Info yang bagus.. good sharing tau..

    yaneiyusuf.com

    ReplyDelete
  3. oh tak pernah tahu kunyit ada kebaikan. I kalau dengar kunyit dah telan ailio. sebab penah makan kat mana entah, ayam goreng tapi rasa extra kunyit. trauma -_-

    ReplyDelete
  4. Kunyit pun boleh jadikan muka mulus gebu gituuuu ahaha

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)