25 May, 2017

Padang Pasir Pantai Klebang Melaka

Padang Pasir Pantai Klebang Melaka | Hai korang,harapnya korang tak jemu lah entry tentang Melaka ni ya..sebab nieyl nak share tempat-tempat best yang jarang sekali kita pergi bila sampai Melaka ni. Kalau entry yang lepas nieyl story tentang restoran yang wajib singgah bila sampai Melaka,so pagi ni nieyl share tentang satu tempat yang sebenarnya tak ramai yang tahu.

Rasanya bila sebut Pantai Klebang Melaka mesti pernah singgah kan?sambil beli coconut shake,selfie dan lepak tepi pantai dengan angin bertiup..wahhh..seronok tau..Tapi tahu atau tidak yang di kawasan Pantai Klebang ini ada satu tempat yang sangat cantik yang dikenali sebagai white desert atau desert in Malaysia. Ya padang pasir seperti di mesir tu..Sebelum pergi holiday tu, nieyl dah search tempat-tempat yang nieyl nak pergi, sebab tak nak pergi tempat yang dah selalu pergi..boring...

Macam mana nak pergi padang pasir klebang?

Bagi yang drive, ikut signboard Pantai Klebang sampailah korang akan nampak tulisan bantu besar 1 Malaysia kemudian korang akan nampak juga banyak gerai-gerai sebelah kanan,belok kanan lepas tu korang terus sahaja sampai lah korang akan nampak padang pasir,dari jauh dah boleh nampak dah..

Lepas nieyl parking kereta, tertelan air liur juga tengok jarak padang pasir tu dari tempat parking. Dalam hati macam nak menyerah kalah je, tapi jiwa ketal nak pergi juga so...mulakan perjalanan dengan sebotol air mineral..hahaha..sebab jaraknya sangatlah jauh..masa perjalanan adalah dalam 30min berjalan kaki.Untuk pengetahuan korang, kawasan ni tidak boleh bawa kenderaan masuk dah sekarang ni sebab ada kes bawa kereta masuk di kawasan padang pasir,berakhir dengan tayar kereta tersangkut dan terpaksa minta bantuan.So,disebabkan itulah kini kereta tidak lagi dibenarkan masuk di kawasan padang pasir..Jadi nya kita kena jalan jauh laaa...


Time ni dah hampir suku jalan lah nieyl berjalan kaki,nampak tak belakang nieyl tu ramai lagi orang yang baru sampai,dah teruskan perjalanan walaupun penat..kononnya sangat excited nak tengok sunset yang cantik dekat sini.


Masih jauh lagi perjalanan nak menuju ke padang pasir tu, sepanjang perjalanan separuh jalan kita akan lalui jalan yang dibanjiri batu-batu kecil,so hati-hati pada yang bawa anak kecil ok. separuh lagi perjalanan adalah di atas rumput yang hidup mati segan tak mahu ni..hihihi..


Nampak tak jauhnya padang pasir tu?


Time nieyl sampai tu memang sedang elok sangat matahari nak terbenan,jadi dapatlah nieyl saksikan sendiri matahari terbenam dengan sangat cantik.


Kenangan bersama adik ipar nieyl yang terpaksa nieyl heret sekali dia berjalan jauh, walaupun dia tinggal di Melaka,Ini kali pertama dia jejakkan kaki ke sini. So,pada nieyl ini adalah pengalaman yang tak kan di lupakan. Walaupun penat ianya satu kepuasan yang sukar kita gambarkan dan dapat di mana²..

Dengan perjalanan jarak yang sangat jauh, nieyl terpandang beberapa orang family yang sanggup bawa anak kecil(berdukung) pergi ke padang pasir ni. Gigih mak ayah dia, sebab jujur cakap perjalanan ke padang pasir tu sangat memenatkan. Sedangkan nieyl berjalan kaki tanpa bawa apa-apa pun dah mengah-mengah..Ini kan mereka..walau macam mana pun, tempat ini memang best cuma   kalau boleh,akan datang buat lah kenderaan khas untuk bawa pelancong ke padang pasir tu.. Jimat sikit tenaga nak berjalan kaki..

Kalau korang nak tahu, sesampai je ke kereta, kaki kiri nieyl sangat sakit sampai nak angkat pun tak boleh,sebabnya nieyl dah lama tak berjalan jauh dan bersenam sebab itulah urut kaki terkejut..Nasib baik dah pergi baru sakit, tapi kalau di beri peluang kali kedua pergi sana, nieyl nak request kenderaan khas boleh???hihihi.. 

*tips - sebelum memulakan perjalanan buat sedikit regangan otot supaya otot dan urat tidak terkejut tertiba kena berjalan jauh..

3 comments:

  1. pernah tengok ni dalam blog siapa entahlah akak lupa, tapi memang cantik tempatnya

    ReplyDelete
  2. hai nieyl, thanks sudi datang blog uyul. wahh lama tak ke klebang, hari tu ke melaka pn tak sempat nak jalan jalan.

    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)