Orang Jepun Tidak Makan Berlebihan

Orang Jepun Tidak Makan Berlebihan | Jarang - jarang kita nampak masyarakat Jepun yang berbadan berisi atau bertubuh montel macam kita ni kan. Ada juga yang sentiasa kelihatan segar,pantas dan berbadan langsing..aduhai jeles nyaaa... Tidak kira lelaki atau perempuan semuanya nampak sangat pandai menjaga badan daripada menjadi montel.

Menurut laman Mydomaine, mereka sering berpegang kepada 3 kata ini iaitu hara hachi bu..jangan tanya nieyl apa maksud dia sebab nieyl pun tak pernah tahu. Cuba google translate tengok apa katanya. 

Selain itu, masyarakat jepun dikatakan sering melambatkan proses makan selesai dengan menolak ketepi piringnya ketika mereka sudah 80% kenyang. Dengan itu ianya dapat membantu melambatkan komunikasi antara perut dengan otak. Akhirnya mereka akan berasa kenyang dan tidak mahu menambah makanan dengan lebih banyak.

wah!serius berbeza dengan cara yang selalu kita buat, makan sehingga kenyang kan, tapi ternyata cara masyarakat jepun ini ada persamaan dengan ajaran dalam islam yang menggalakkan kita supaya berhenti makan sebelum berasa kenyang...betul x?

4 comments:

  1. Kebanyakan kita makan tak ikut sunnah,
    tapi makan ikut nafsu.
    Sebab tu kebanyakan penyakit kita datangnya daripada makanan yang kita ambil.

    ReplyDelete
  2. bagus tu..kite boleh ke nak ikut ni...hehe

    ReplyDelete
  3. org Malaysia? makan selagi boleh makan..hahahaha

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...