Manfaat Kulit Pisang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Manfaat Kulit Pisang | Sejujurnya memang tidak permah pun dengar atau ambil tahu yang kulit pisang yang selalu kita buang tu ada manfaat yang berguna rupanya. Betul tak, memang itulah kita lepas makan pisang kulit memang kita akan buang ke tong sampah. So, moh kita tengok apa manfaat yang bagus yang kita boleh guna dengan kulit pisang tu.

Sebagai baja - Nutrisi yang terkandung dalam kulit pisang ini dikatakan mampu membantu kesuburan tanaman kita, yela kalau kita ada kebun mini yang kecil-kecilan tu rasanya boleh cuba jadikan kulit pisang ini sebagai baja tanaman, caranya potong kulit pisang kecil-kecil dan taburkan di kawasan tanaman kita. wah!teruja pula nieyl rasa,nanti boleh pakat cuba lah dekat kebun mini tu.

Kilatkan barangan perak - Permukaan barang perak juga boleh di bersihkan menggunakan kulit pisang. WOW!hebat..selain dari itu juga kasut dan perabot yang diperbuat daripada kayu juga boleh di bersihkan dengan kulit pisang. 😲

wah!totally memang tak sangka pula yang kulit pisang boleh bersihkan perabot kayu. Memang kena cuba ni. 
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

10 comments:

  1. ada juga gunanya ya... selalunya buang aje kulit pisang ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. rupanya banyak manfaat ni.. rasa rugi pula buang kulit pisang ni

      Delete
  2. BARU TAU ... TP YG KILAT BRG PERAK TU DAH TAU DAH ....
    TP SEMUT TAK HURUNG EK PERABOT KITA TU .....

    ReplyDelete
  3. Tak sangka yer~ kulit pisang pon ade gunanye.
    Thanks For the info.

    ReplyDelete
  4. Kulit pisang juga sesuai utk menghilangkan parut/scar di muka..

    ReplyDelete
  5. br tahu...sebelum ni tahu sentalkan ke kulit muka untuk hilangkan blackhead je :)

    ReplyDelete
  6. ye,kulit pisang bagus buat baja organik atau kompos sebab ia senang terurai.

    ReplyDelete
  7. hehehe. baru tahu kulit pisang ada fungsinya. biasa makan isi je, kulit buang. hehehe

    ReplyDelete
  8. Bermanfaat Sekali Sobat Bagi Saya.
    Terima Kasih Berkat Artikel Anda Saya Mendapatkan Banyak Informasi Serta Pengatahuan Lebih Jauh.
    Jangan Lupa Kunjungi Blog/Artikel Saya Ya Sobat " Berbagi Itu Indah " !!!!!!

    Just Share My Visit Blog Thanks (^_^)

    1.( >>> Please Jangan Di Klik <<< )
    2. Agen Game Online

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...