Resepi Asam Pedas Nieyl

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Resepi Asam Pedas Nieyl | Pagi-pagi jangan terliur tengok gambar asam pedas ikan nieyl ya.. Kalau ada yang berpuasa tu, maaflah ya... Sekarang ni ikan di pasang tersangatlah mahal, kalau biasa beli sekilo, 2 kilo sekarang nie kalau beli bila nak makan je, selalu akan beli 4 ekor sahaja. Tak kira ikan kembung ke ikan sardin ke apa sahaja jenis ikan lah.. Hari tu beri 3 ekor pun dah rm6 lebih. 

Bahan-bahan

Bendir
Daun kesum
4 ekor Ikan kembung
3 biji Bawang besar (kisar)
2 biji Bawang Kecil (kisar)
4 - 5 sudu besar Cili Kering kisar
Asam jawa
1 sudu kecil Halba
Air (ikut kepekatan yang kita nak )

Cara-caranya
  1. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan yang di kisar dan halba sehingga naik bau
  2. Masukkan cili kering kisar, masak sehingga pecah minyak
  3. Kemudian, masukkan air secukupnya (klu nieyl suka pekat sikit,letak air dalam 2 cawan je)
  4. Masukkan bendir dan daun kesum, bila bendir dah lembut 
  5. Masukkan ikan , letaklah garam secukup rasa dan asam jawa..
  6. Kalau rasa dah sedap,terus tutup api..
  7. Jangan masak terlalu lama, sebab tak nak ikan hancur.. 
  8. selamat mencubaaaaa!

video

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

8 comments:

  1. Asam pedas kalau di rumah kakak memang selalu ada
    Dlm seminggu at least sekali mesti ada sekali masak.

    Hmmm... kacang bendi tu yg sedap:)

    ReplyDelete
  2. lama tak masak asam pedas air tangan sendiri..perghhh terliur tgk lauk Nieyl

    ReplyDelete
  3. sy tak pandai maasak asam pedas dan tak pernah try masak ...

    ReplyDelete
  4. Suka makan masak asam pedas kepala ikan mayong.

    ReplyDelete
  5. Ohhh asam pedas Nieyl tak payah letak halia ek...lain orang lain caranya ye Nieyl..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...