07 February, 2017

Nasi Sejuk Jangan Di buang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Nasi Sejuk Jangan Di buang | Amboi..ingat harga sekampit beras tu RM5 ke senang-senang sahaja nak buang nasi ya.. Pantang nenek moyang kami tau buang nasi ni, kadang-kadang ada lebihkan nasi sejuk tu biasanya nieyl atau mak nieyl jarang buang, kiteorang akan buat nasi goreng, ataupun campur nasi sejuk dengan nasi panas dan kalau taknak makan sekali pun, biasanya en.husband akan beri ayam itik dia makan.


Nasi sejuk atau nasi lebihan, ianya boleh di makan dan sangat baik untuk sistem pencernaan manusia..yeke? Menurut Doktorsehat :-

Perubahan kimia yang menyihatkan

Perubahan ini dapat memberikan kesihatan pada tubuh badan dan ternyata nasi sejuk mempunyai kandungan kalori 60% yang jauh lebih rendah. Manakala nasi yang baru dimasak akan terus diubah menjadi glukosa dan sekiranya kita tidak banyak bergerak atau bersenam maka ianya akan menjadi lemak. ianya berbeza dengan nasi sejuk tidka mengandungi glukosa yang tinggi.

Serius lah, tak sangka pula makanan semalam banyak manfaatnya.Selain itu elakkan dari pembaziran. yela barang-barang makanan sekarang ni mahal-mahal belaka. Jd, kalau ianya boleh menjimatkan dan terbaik untuk tubuh badan apa salahnya. Yang penting makanan itu tidak BASI ya... :)
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

2 comments:

  1. Laa ye ke, favorite nasi panas2 tu susah nk turun berat badan, maklumlah pemalas. Thank you info.

    ReplyDelete
  2. Akak paling suka makan nasi sejuk..kekekeke....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)