16 January, 2017

Makanan Untuk Penderita Darah Tinggi

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Makanan Untuk Penderita Darah Tinggi | Petang-petang nie mesti mata masing² kelayuan sebab dah kenyang lunch tadi kan. Petang ni nak share makanan untuk mereka yang ada penyakit darah tinggi. Jangan main-main tau penyakit darah tinggi ini merupakan salah satu penyakit yang serius dan merbahaya kalau kita abaikan kesihatan kita. Dengan erti kata lain jaga pemakanan kita setia hari. 

Kebiasaanya mereka yang mengidap penyakit darah tinggi ini doktor akan nasihatkan mereka untuk diet yang sihat seperti mengurangkan pengambilan garam, lemak dan juga alkohol bagi yang bukan muslim. Mereka lebih digalakkan mengambil makanan yang mempunyai lebih pottasium,kalsium dan magnesium. 

Selain dari itu juga sumber protein yang rendah lemak,gandum penuh dan lebihkan sayur dan buah-buahan dalam rutin makanan seharian. Walaupun tajuk untuk pesakit darah tinggi, kita yang sihat ini pun perlu ambil diet yang seimbang supaya kita boleh mencegah penyakit daripada kita merawat penyakit. 

 Sayuran Hijau

 Kentang

 Kunyit
 Stevia

Pisang

Semoga sedikit sebanyak apa yang nieyl share ni dapat membantu kita menjalani kehidupan yang sihat dan sentiasa di jauhi dengan pelbagai penyakit yang merbahayakan kesihatan kita. 😀
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

2 comments:

  1. Info untuk panduan kita semua.
    jaga pemakanan untuk sihat.

    ReplyDelete
  2. yg blm ada darah tinggi pun kena kawal pemakanan supaya tak menderita nanti

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)