Tips membeli barangan emas

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 



Tip membeli barangan emas | Pagi-pagi lagi dah nak sembang pasal emas, membuat masing² mata ya.. Siapa tak suka emas?rugi-rugi banyak kegunaan emas ini di masa akan datang, tak minat pakai xpe..buat pelaburan pun boleh. Sebabnya nilai duit mungkin makin merosot tapi nilai emas insyaÁllah akan naik..Tapi kalau dah simpan banyak sangat tu jangan lupa keluarkan zakat emas ya..ingat tu..

Kalau dekat malaysia, harga sesuatu barang emas tu boleh ditentukan oleh beberapa faktor seperti kadar upah, kos pengangkutan serta kandungan emas itu sendiri. Sebab itulah harga setiap barang kemas itu berbeza-beza mengikut kedai dan negeri. 

Meh nak share tip membeli barangan emas..PENTING!

  • Resit belian - Resit pembelian adalah penting untuk kita simpan untuk memastikan setiap barangan emas yang kita beli itu mempunyai nilai. Resit bukan sahaja menjadi bukti belian , malah ia merupakan kad waranti.
  • Kos upah - Kebiasaanya kalau kita nak beli barangan emas,kita perlulah membandingkan harga untuk kos upah kerana harga asas emas adalah sama dan yang membezakan harga setiap kedai adalah kos upah nya. Jika tiada kos upah adalah lebih baik sesuatu barangan kemas.
* jika di bakar ia tidak akk meninggalkan kesan kehitaman pada permukaannya emas tersebut, itu tandanya emas kita itu adalah barangan kemas tulen.





  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

6 comments:

  1. memang dah lama tertanya-tanya pasal emas ni, dan cara pelaburan dia tapi info yg saya dapat selalu tak lengkap dan bercanggah. sudahnya hajat nak membeli tu pon terbantut.

    ReplyDelete
  2. tringin nk beli emas, sesak2 boleh gadai kan..
    blogwalking dari cik en..

    ReplyDelete
  3. x prnh merasa emas..haha..just nama je Mas..pun ok dh rsa..hihi

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...