26 October, 2016

Tips jika anak dalam bahaya

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Tips jika anak dalam bahaya | Tiada anak bukan bermakna kita tak boleh nak belajar, membaca atau berkongsi perkara-perkara yang berkaitan dengan anak. Setiap wanita itu ada sifat keibuan dan sikap caring dia yang semula jadi..That why, nieyl always dan belum pernah lagi putus membaca tentang anak-anak walaupun Allah belum beri itu pada nieyl but it's ok.. nieyl boleh sharing dekat blog, bersama kakak²,adik² dan ibu bapa yang sudi membaca .. thanks!



Sebenarnya tak cukup kalau kita pesan dekat anak² kita hanya sekadar melarang dieorang bercakap dengan orang yang tidak dikenali. Ini termasuklah jika mereka diekori dengan kereta atau berada di dalam bahaya. Kita boleh ajar beberapa perkara kepada mereka seperti contoh :-
  1. Pesan pada anak kita untuk memukul, meronta, menjerit dan membuat kecoh jika seseorang tidak dikenali cuba untuk mendekati mereka.
  2. Minta anak kita mencari seorang wanita dengan kanak-kanak (atau sebuah keluarga) jika mereka sesat dan berasa tidak selamat
  3. Pesan pada anak kita beritahu kita,jika seseorang menyentuh mereka dan menyuruh mereka merahsiakannya daripada orang lain.
  4. Jangan biarkan orang yang tidak dikenali tahu nama anak kita dengan meninggalkan tanda nama pada seluruh badan anak kita. Ini kerana anak kita akan rasa selesa dan selamat bila orang lain mengetahui nama mereka.
Kes penculikkan dekat Malaysia nie belum lagi hilang, jadi sediakan payung sebelum hujan. Berhati-hati dan jangan lupa awasi anak-anak kita.


  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

4 comments:

  1. Alahahii bab nama ni yang payah nie. Ade org suurh letak tag kat beg biar kalau apa-apa jadi org boleh detect..ni kalau letak org tahu nama pun bahaya jugak nie.

    ReplyDelete
  2. Nampak sangat anak-anak sekarang tidak boleh bebas seperti zaman kakak dulu
    Pergerakan rasa tersekat - kesian kan
    Kakak dulu siap masukkan anak kelak taekwondo dan ajar pukul guna payung/botol air sebagai pedinding sementara, sebelum lari/menjerit.

    ReplyDelete
  3. yg pasti zaman skrang mmgkene hati2...dgn org terdekat kite pun kite kene ade curiga dan sikit syak wasangka....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)