Male Politicians in Japan Wore Pregnancy Vests

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 



2014 kajian daripada Pertubuhan bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan mendapati bahawa wanita Jepun melakukan kira-kira lima jam kerja rumah sehari, manakala lelaki Jepun sahaja satu jam sehari. Negara ini juga telah dikritik kerana tidak menampung ibu yang bekerja, dengan hampir 70% daripada wanita meninggalkan tenaga kerja selepas melahirkan anak pertama mereka. 

Jadi, tiga gabenor Jepun bekerjasama dengan Kempen Kyushu Yamaguchi Kerja Promosi Life untuk menghasilkan video untuk menggalakkan orang Jepun untuk membantu isteri-isteri mereka di rumah. Dalam video itu, Miyazaki Wilayah Gabenor Shunji Kono, Yamaguchi Prefecture Gabenor Tsugumasa Muraoka dan Saga Prefecture Gabenor Yoshinori Yamaguchi memakai 7,3 jaket kehamilan kg bertujuan untuk mensimulasikan kehamilan pada trimester ketiga, dan berjuang dengan tugas-tugas biasa, seperti memakai sarung kaki dan membawa barangan runcit rumah . Video itu berakhir dengan mesej menggalakkan lelaki di negara ini mengamalkan keseimbangan kerja dan kehidupan yang lebih padat.


Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

6 comments:

  1. Tue la, patut kat Malaysia pun kena buat camtu jugak, biar orang lelaki lebih menghargai pengorbanan isteri yang sarat mengandung tak kira surirumah atau yang bekerja tapi masih boleh melakukan kerja-kerja rumah..

    ReplyDelete
  2. wowwwwww...bagus praktik kan.kekeke.tapi kat sini..hmmm..

    ReplyDelete
  3. Jepun memang terkenal dgn disiplin yg kuat
    Tak mustahil mereka boleh berjaya
    Bagus juga kan kalau org kat tempat kita ni yg lelaki cuba rasa macam org sana buat.
    Tahan tak agak-agaknya Nieyl? Kelakar pulak kan:)

    ReplyDelete
  4. kalau lah disini jua begitu...
    alangkah.....

    ReplyDelete
  5. bgs2..kena apply kt malaysia ni

    ReplyDelete
  6. aida tgk video ni.
    a great thing done by a great man.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...