Dengki, cemburu dengan orang lain

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


“Sabda Rasulullah s.a.w.: “Jauhilah olehmu sekalian akan sifat dengki, kerana sesungguhnya dengki itu menghapuskan kebaikan, sebagaimana api menghanguskan kayu bakar.” Yakni, boleh menyebabkan kufur.”

Kita manusia yang dilahirkan mempunyai kekurangan dan kelebihan yang tidak sama tapi kenapa perlu ada sifat dengki mendengki antara satu sama lain. Sepatutnya kita bersama untuk  melengkapkan kekurangan itu dengan kelebihan orang lain.

Oleh itu, korang yang baca blog nieyl nie jauhilah sifat dengki mendengki ni ya..
tak elok pun biarkan racun menguasai diri kita...:)
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

6 comments:

  1. Salam Jumaat Nieyl :) hehehe adoi mcm kan skrg. Tok sah dengki2 kan

    ReplyDelete
  2. tulah..kadang-kadang terdetik gak hati, 'dengki' dengan orang yang buat maksiat sebab kita nak buat tak berani. Ehhh

    ReplyDelete
  3. tengok juga cemburu berfaktorkan apa...
    jika kerjaya, mungkin ianya 1 cemburu yang positif yang boleh menjadi inspirasi...
    kan..kan..kan

    ReplyDelete
  4. Wkmsalam.
    Selagi namanya manusia, sukar untuk dikikis sikap cemburu dan dengki ni.
    Semoga kita mendapat petunjukNya.

    ReplyDelete
  5. Rasa macam kena ketuk baca quotes dlm gambar tuh.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...