Petua Kupas Kulit Telur

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Petua Kupas Kulit Telur | Kalau mak rebus telur untuk buat nasi lemak ke,mee kari ke part yang paling tak berapa nak suka tolong adalah kupas kulit telur yang telah di rebus. Padahal kalau kita tengok senang je pun kupas kulit telur tu tapi masalah yang selalunya terjadi adalah kadang² kupas isi terlekat dekat kulit telur tu..jadi sangatlah buruk. Lepas tu kena marah dengan mak.


Tip 1 : Dah sejuk baru kupas
  1. Telur rebus keras sukar untuk dikupas
  2. Untuk mengupas dengan lebih mudah,tunggu telur sejuk
  3. Jika kesuntukan masa,letak telur dalam bekas air sejuk

Tip 2 : Kupas telur yang telah diretak dalam air
  1. Retak kulit telur dengan mengetuk perlakan-lahan di atas permukaan yang keras
  2. Menggunakan tapak tangan,gelekkan di atas permukaan keras sambil memberi sedikit tekanan.
  3. kulit telur akan retak dan berbentuk garisan pecah
  4. tenggelamkan telur di dalam semangkuk air suam
  5. Kulit telur akan gelincir keluar

Tip Nieyl
  • Biasanya lepas telur dah masak di rebus, terus rendam dalam air sejuk dan kupas...InsyaÁllah cara ini pun mudah juga.Selalu buat mcnie je...skrg nie dah laju kalau kupas kulit telur rebus.

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

5 comments:

  1. sy buat tips no.2 tu..mmg senang nk kupas jadinya..hehe

    ReplyDelete
  2. selalu kupas mudah dgn selaput dia tu
    automatik kulit dia mudah nak tanggal..

    ReplyDelete
  3. Selalunya guna tips yg last tu....kadang tak menjadi jugak

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...