02 September, 2016

Air paip atau Air Masak

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Air paip atau Air Masak| Siapa biasa buat ais sendiri dekat rumah?selalu korang guna air apa?air paip atau air masak? Jangan buat main ya nampak ianya benda kecil ala setakat ais je pun..Takmo ada sikap macam tu ya.. InsyaÁllah, korang mesti guna air masak atau air yang dah di tapis kan..semua nak jaga kesihatan diri dan family kan..kalau ya,bagus!

Tapi pernah tidak korang terfikir, kalau kita order minuman dekat kedai tu dieorang guna ais apa?hmm..macam mana nak tahu?ha..nieyl ada jumpa cara² nak kenal pasti sama ada ais tu dari air paip atau air masak. 

  • Ais yang diperbuat dari ais paip atau air mentah berwarna putih ini kerana ianya masih lagi mempunyai gas yang terperangkap di dalam ais tu. Biasanya ais ini digunakan untuk membekukan ikan-ikan atau daging dipasar. hati-hati ya..
  • Air yang masak pula kelihatan lebih jernih kerana gas didalam air dilepaskan ketika proses perebusan. Ais dari air masak ni sekali pandang macam kristal. Biasanya berbentuk bulat atau berlubang² atau berlubang tengah.











  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

4 comments:

  1. nice shring buat naya org je klo tauke kedai letak ais paip

    ReplyDelete
  2. dulu kecik2 guna air paip. sekarang dok rumah sendiri guna air masak. lagi selamat rasanya. konon. hak3. ^_^

    ReplyDelete
  3. Saya memang buat ais guna air masak, tak lalu la nak buat ais guna air paip...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)