26 August, 2016

Nasi Tidak Cepat Basi,kenapa ek?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Nasi Tidak Cepat Basi,kenapa ek? | Siapa yang tak pandai masak nasi meh habaq kat nieyl..sodeyyy! ish..masak nasi la paling senangt tau sekarang nie sebab dah melambak rice cooker dengan pasaran, tak macam zaman dulu..kena pakai dapur kayu,sampai hangus² nasi itu mak ngan kakak nieyl la yang cerita bila sembang² kehidupan zaman dulu. Nieyl lahir zaman dah kenal dah apa tu rice cooker semua,so tak sempat lah nak merasa..

Kebelakangan nie mak selalu mengadu kenapa nasi bila masak cepat sangat basi. Sebelum ni tak ada pula jadi macam tu. Nak salahkan beras ke nak salahkan orang yang masak nasi tu??

Seperti biasalah, pergi jumpa pakcik google, mesti ada tips² nak selesaikan masalah nasi cepat basi ni yela membazir tau,jadi kita kena cari cara mencegahnya..

Tips nya

  1. Masak beras ikut sesuai batas maksimum yang beras boleh masuk, ini untuk mengelakkan nasi menjadi terlalu lebih dan boleh jadi cepat basi.
  2. masak nasi ikut sekali nak makan,baru lah setiap kali makan nasi lebih fresh dan sedap
  3. Tutup rapat 'rice cooker'setiap kali ambil nasi. udara yang keluar masuk periuk akan berpontesi menyebabkan nasi cepat basi
  4. Boleh juga tambah sedikit perahan air lemon dalam 'rice cooker'ketika memasak nasi. ini kerana air lemon mampi menjadikan nasi wangi dan kadar asam boleh elak nasi daripada suhu panas.
  5. Setelah nasi masak, segerakan kacau nasi agar wap air yang ada di celah-celah nasi dapat tersebar rata. ini akan mengurankan risiko nasi cepat kering..
Yang No.5 tu selalu mak nieyl menjerit, lepas nasi dah masak kacau nasi..kacau nasi..tp itulah anak degil nie x nak dengar cakap..bila nak makan,amekaw!nasi kering yaaa...huhuhu...




  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

5 comments:

  1. ada sesetengah rice cooker melekat, kena tunggu sejuk sikit baru boleh kacau elok...huhu

    ReplyDelete
  2. Yup. Nombor 5 tu memang wajib buat. Mak ayah ajar. Hihi

    ReplyDelete
  3. wah perahan jus lemon tu baru tau...nice tips

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)