30 August, 2016

Kalau gemuk jangan salahkan karbohidrat

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Kalau gemuk jangan salahkan karbohidrat | kalau gemuk mesti pandang serong dekat karbohidrat betul ke tak? sebab semuanya berpunca dari karbohidrat kan..to be honest sebenarnya kita yang buruk sangka dengan karbohidrat nie,actually tidak semua karbohidrat tidak baik, contohnya nasi dan kentang ianya merupakan karbohidrat yang sihat.

Mereka yang mengikuti diet atkins misalnya memang melarang pengambilan karbohidrat dalam diet seharian kerana 'reputasi'buruk karbohidrat itu sendiri,betul tak?siapa buat diet atkins?hihi..nieyl sendiri pun pernah buat diet atkins nie...

Seorang ahli nutrisi dan gizi dari British Dietic Association mengatakan karbo seharusnya menjadi bahagian penting dalam diet seharian dan kita haru berhati-hati jika meninggalkan pengambilan karbor secara drastik. Teringat pesanan kakak setempat kerja nieyl, dia ada pergi class diet bersama kevin zahari,katanya dalam diet karbo adalah sangat penting,jadi jangan sesekali tinggalkannya. Ambil dia maksudnya bukanlah satu pinggan ya..hanya sepenumbuk kita je ya..cukup!

Cara sebenar untuk pengambilan karbohidrat..

  1. Pengambilan secara sederhana adalah di galakkan (size penumbuk kita)
  2. Pengambilan gula dalam makanan harus dikurangkan
Selepas kita mengambil karbo dalam diet,tubuh kita akan membakar lemak dengan peratusan lebih tinggi untuk dijadikan sumber tenaga yang sangat luar biasa..

Ingat ye...DIET untuk SIHAT! ♥



  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

4 comments:

  1. hahahaha.. tu lah.. lepas makan karbo. mesti nak salahkan karbo.. kesian karbo kan

    ReplyDelete
  2. Betul nieyl. Karbohidrat penting. Siqah tak setuju dengan diet atkins nanye. Salahkan diri sendiri sebab banyak makan karbo. Hehe

    ReplyDelete
  3. betul3...pastikn mkn x melebihi keperluan bdn so bleh la maintain gituhh

    ReplyDelete
  4. Wkmsalam.
    Yang penting pengambilan kalori yang sesuai.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)