Ada apa dengan kulit telur?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Ada apa dengan kulit telur? | Ramai yang tidak tahu termasuklah diri ku ini sememangnya tidak pernah tahu pun pasal kulit telur nie..Selalunya pecahkan telur,kulitnya di buang ke dalam tong sampah. Serius?ala korang pun sama kan dengan nieyl..tak yah nak buat muka ya..hihihi..

Rupanya dengan kulit telur ni kita boleh kumpul banyak² dan boleh digunakan untuk dijadikan baja kompos. Kulit telur di hancurkan dan dicampurkan bersama kulit buah -buahan seperti pisang, oren tak pun boleh juga dengan sisa sayuran dan tanah. Campuran tadi tu di taman dalam tanah supaya tanah tempat kita nak buat kebun , ia menjadi lebih subur sebab kaya dengan nutrien.

Selain dari itu juga,kulit telur nie bertindak sebagai racun serangga ha..macam mana tu?senang je cara dia kita tumbuh dan hancurkan kulit telur tu dah kita taburkan dengan taman kita. Sayur ke buah ke kan..so,nanti serangga tak akan berani mai kacau tamanan kita.

Dan last sekali yang kita boleh gunakan klut telur ni dijadikan sebagai makanan ayam..ha?makanan ayam,ish..macam x logik pun ada gak..tapi sebenarnya logik, kulit telur tu di hancur² kan dan di gaulkan dalam makanan ayam tu, ianya membantu ayam menghasilkan telur yang lebih berzar dan berkalsium tinggi.


  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

7 comments:

  1. Wahhh... i suka baca info2x mcm ni kak. simple tapi banyak info baru. baru tahu rupanya kulit telur ini ada banyak kegunaan. salam singgah petang juga kak. :D

    ReplyDelete
  2. This is my first time ever know about this such thing. wow. nice!

    ReplyDelete
  3. kulit telur pun banyak faedah kan.. sy pernah guna ni utk tanaman..nak elakkan semut..memang menjadi

    ReplyDelete
  4. haah biase memang guna pun kulit telur ni tabur kat atas meja..

    ReplyDelete
  5. baja je tahu.. racun serangga tak tahu..

    nice sharing Nieyl ~

    ReplyDelete
  6. Kulit telur mengandungi kalsium yang diperlukan oleh tanaman dan ternakan (terutama ternakan yang bertelur)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...