21 June, 2016

Rambut Gugur Dan Kelemumur

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Rambut Gugur Dan Kelemumur | Ini cerita pengalaman sendiri la yang selalu ada masalah berkaitan dengan rambut. Walaupun berhijab,kita kena mementingkan juga penjagaan rambut ni tau. Sebab kita berhijab rambut tertutup tanpa udara tu yang kadang² rambut kita tak jaga dengan baik, ia akan gugur dan mudah berkelemumur.

Ada terbaca tentang air garam boleh menghilangkan kelemumur dan mengurangkan rambut gugur?biar betul kan..sebab ini first time dengar,tapi kalau korang pernah dengar tu tak apa la.. nak share kat sini sebab nieyl sendiri pun nak try..cuma kalau petua² ni kena rajin,jangan buat sekali je nak nampak kesan..kena la 2 3x... :)


  1. Lepas kita dah cuci dan shampoo rambut kita tu, letakkan garam dalam besen yang ada air,berapa banyak nak letak garam tu,bergantung kepada ketebalan rambut kita tu..
  2. Rendamkan rambut kita dalam 3-5 minit,urut kepala kita pelahan² supaya air garam tu meresap kedalam kulit kepala kita,lepas tu bilas rambut kita tu dengan air bersih.

kenapa air garam?

  1. Menghilangkan kelemumur - Jika rambut kita ada kelemumur,cara yang paling bagus adalah cuci dengan air garam. Garam boleh membunuh bakteria dan menyegarkan kulit kepala.
  2. Rambut kelihatan lebih segar - Air garam boleh membantu masalah kulit kepala berminyak, kalau kita boleh atasinya,maka rambut kita akan kelihatan sihat dan berkilat.
  3. Menghalang kelemumur - air garam boleh menyebabkan liang-liang kulit kepala  tertutp rapat daripada rambut gugur.

jom cuba... :)

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

8 comments:

  1. Kena cuba ni. Masalah kelemumur ain mmg takleh bendung dah lepas tukar shapoo hritu T_T gatal sgt.

    ReplyDelete
  2. Petua nie senang. Sebab hanya memerlukan garam je. Hehe. Tq for sharing :)

    ReplyDelete
  3. wow ! thank you nieyl for the sharing.. nak rendam dalam air laut lah hehari.. hikhik

    ReplyDelete
  4. cik akak kena cuba lepas nie...

    ReplyDelete
  5. Air garam je ye? Mudah nak buat tu. Lagi satu rambut gugur dan berkelemumur terjadi bila rambut tak kering sepenuhnya sebelum memakai tudung

    ReplyDelete
  6. xde kelemomor tapi rambut mkin susut.. huhu

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)