10 February, 2016

Cerahkan Kulit dengan 6 jenis makanan ini

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Biasanya wanita nak cerahkan kulit,ada yang buat rawatan spa,atau pakai pencerah kulit... Sebenarnya ada cara lain yang boleh dilakukan untuk mencerahkan kulit.
Caranya melalui pemakanan. Tapi apakah makanan yang perlu diambil untuk mendapatkan kulit cerah berseri seperti yang diidamkan? Jom kita lihat..

 1. Tomato 
Amal ambil puri tomato sebanyak lima sudu dalam tempoh tiga bulan memiliki perlindungan 25 peratus lebih banyak terhadap pancaran sinaran matahari. Buah tomato juga boleh menjadikan kulit memiliki lebih banyak kolagen untuk mencegah kulit menjadi kendur. 

 2. Strawberi 
Segelas air strawberi mengandungi 130 peratus vitamin C, iaitu zat yang kuat untuk meningkatkan pengeluaran serat kolagen. Kolagen berfungsi untuk membantu kulit stabil dan lembut. Semakin banyak vitamin C yang diambil, semakin sedikit garis-garis halus muncul di kulit. 

 3. Salad 
Setiap enam helai daun salad mengandungi 100 peratus vitamin A. Vitamin ini berfungsi untuk meremajakan kulit dengan cara meningkatkan penggantian sel. Di samping itu, salad juga mengandungi kalium yang dapat menambah zat kulit dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah. 

 4. Telur 
Telur mengandungi lutein yang berfungsi untuk mencegah kerosakan kulit akibat sinar ultra lembayung. Telur juga dapat membuat kulit lebih lembut, tegang dan lembap. Ya, untuk dapatan kulit sihat anda boleh amalkan pakai masker telur dan mungkin makan telur setiap hari! 

 5. Epal 
Kulit buah epal banyak mengandungi antioksida yang berfungsi untuk melindungi kulit dari pancaran sinar ultraviolet (penyebab berlakunya kanser kulit). Lagi bagus kesannya boleh buat kulit wajah cerah dan mampu elak dari pelbagai masalah kulit.

Antara 5 item di atas..hanya item pertama je yang nieyl x makan..
ntah laaa..memang nieyl x suka tomato...kadang² tgk orang makan tomato mcm makan epal je...
Tak apa laaa...apa² pun semoga info yang nieyl share nie kita boleh guna :)


-LOVE NIEYL♥-

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

3 comments:

  1. Dah tak payah Qu Putih lagi Nieyl hihi....

    ReplyDelete
  2. Sally dok asyik makan benda-benda yg kat atas ni kak...sbbnya bukan nak cantik..terpaksa..hahaha

    ReplyDelete
  3. mknn sihat mmg susah nk mkn..huhu

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)