15 February, 2016

Buang Angin & Kempiskan Perut Dengan Bahan Selamat

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Bahan-bahan: 
Halia 3cm 
Halba 3 sudu 
Lada hitam 15 biji 
Bawang putih 3 ulas

Cara buat: 
1. Tumbuk halba sampai hancur.
 2. Bila hancur masukkan halia, dan bawang putih. Tumbuk dan kemudian masukkan lada hitam. (tumbuk sampai lumat)
 3. Ambil dan bentukkan bulat-bulat kecil, selepas itu anda boleh keringkan dan sipan dalam bekas.


 Sangat bagus untuk buang angin, kalau anda tak mahu tumbuk bahan-bahan tadi, boleh blend. Bagi 1 adunan ini boleh tahan 2 minggu.

 Cara makan: 
1. Makan 2 biji hingga 4 biji setiap hari ikut ketahanan badan.
 2. Sesuai untuk bersalin bedah sebab angin banyak dalam badan.
 3. Apa yang bagus bahan ini berfungsi untuk kempis perut, dan buang angin.
 4. Ibu menyusu boleh amalkan kalau anak tahan.
 5. Tapi bu mengandung tidak dibenarkan.



INFO: Lelaki dan perempuan tak mengandung atau bersalin normal pun boleh amalkan. Bahan semula jadi tanpa perapat. Sesiapa yang banyak angin TERBAIK untuk amalkan selalu. 

 Tetapi kalau anda bersalin bedah, petua ini sangat digalakkan untuk buat resipi sebab bersalin czer selalunya tidak bertungku di bahagian perut dan angin banyak berbanding bersalin normal.

sumber dari : mingguan wanita


-LOVE NIEYL♥-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

7 comments:

  1. bagus guna bahan2 semulajadi, buat sendiri macam ni kan

    ReplyDelete
  2. Masih tak terbuat2 lagi walau dah ada petua ni.. :(

    ReplyDelete
  3. Menariklah Nieyl
    Info baru buat kakak tau.

    ReplyDelete
  4. BAGUS SEKALI TIPS YG DIKONGSI NI...TQ.

    ReplyDelete
  5. bagus gak tapi tekak saya ni susah skit nak telan benda2 camni...
    sabor je lah
    jemput singgah di Blog saya... ada GA sedang berlangsung & akan tamat pada 18/02/16 ni...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)