Elak salah makan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Kita nie pantang kalau nampak makanan yang sedap²..
semuanya kita telan kan..tapi sebenarnya setiap benda yang kita makan perlu
mengikut sukatan,maksudnya tak boleh terlebih makan..
kalau terlebih akan ada penyakit yang datang..

Contohnya...


1. Sakit perut 
Hindari makanan bebas gula atau gula-gula getah yang mengandungi pemanis buatan. Jenis makanan ini membuatkan makanan yang masuk ke dalam perut sukar untuk dihadam dan menambahkan lagi sakit yang dialami. Jauhkan makanan yang boleh menyebabkan angin dan kembung perut seperti bawang, epal, brokoli, kubis dan kekacang.

2. Sembelit 
Sembelit mudah terjadi apabila seseorang itu kekurangan serat dalam badan. Apabila anda diserang penyakit ini, cuba elakkan dari mengambil makanan seperti coklat, produk tenusu, makanan tambahan daripada zat besi serta ubat-ubat penenang.

 3. Loya 
Ketika tekak berasa loya, boleh dikatakan semua makanan terasa hambar untuk dijamah. Usah ikutkan perasaan kerana masih boleh diubati dengan mengelak makanan berminyak, pedas, minuman bergas, kafein dan alkohol. Kesemua makanan ini hanya akan menggalakkan lagi rasa yang tidak selesa.

 4. Sakit badan 
Apabila tubuh merasa sakit, cuba elakkan makanan yang banyak menyerap air (dehidrasi) terutamanya kafein dan alkohol. Gantikan dengan minuman yang lain bagi mengurangkan rasa sakit yang ditanggung. Lagi bagus jika anda utamakan air putih.  

 5. Sakit kepala 
Tahukah anda bahawa dehidrasi merupakan salah satu penyebab sakit kepala. Antara makanan yang dikatakan menambahkan lagi sakit ini ialah pemanis buatan, MSG dan buah-buahan yang dikeringkan. Jadi anda boleh cuba ketepikan makanan yang menjadi punca sakit kepala.


Antara 5 perkara kat atas tu..
yang selalu terjadi pada nieyl adalah no.3 dan no. 5..
So,now nieyl dah tahu lah apa puncanya...
jdi,boleh elakkan..

korang pulak macam mana??
share laa...



-LOVE nieyl-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

5 comments:

  1. pagi td nak gi exam sakit perut pulak...slh makan..huaaa

    ReplyDelete
  2. makan 2-3 biji peppermint ginger shaklee pasti masalah di atas berkurangan ... masalah penghadaman dan masalah angin dan ketidak selesaan perut juga dapat di atasi. mai PM eima 0129220376 untuk maklumat lanjut dan harga yg banyak diskaun

    ReplyDelete
  3. kalau saya, no.1 & no.2, sebab tu hari2 saya minum jus buah delima

    ReplyDelete
  4. Kalau kita selalu jadi pada nombor 1. hahaha. ni pun tengah sakit perut. bukan sebab salah makan, tapi terlebih makan. heheheh

    ReplyDelete
  5. sy last week sakit perut..virus adam berjangkit..huhu..semua tu rasa..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...