22 January, 2016

5 kesan baik dari senyuman untuk kesihatan.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Senyuman merupakan salah satu ungkapan yang mencerminkan
kesihatan jiwa dan reaksi seseorang ketika sedang gembira.
 Apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding
43 ketika mengerutkan dahi. Senyuman bukan hanya sekadar reaksi terhadap sesuatu,
malah ia juga terlibat dalam penghasilan endorphin yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.

 Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ia ibarat urutan terhadap organ-organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan daya tumpuan belajar. Ia juga melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.


5 kesan baik dari senyuman untuk kesihatan.  
1. Melambatkan proses kedutan di wajah
2. Menghilangkan Stres
3. Meningkatkan Kekebalan Tubuh
4. Menormalkan Tekanan Darah
5. Menghilangkan Rasa Sakit



" senyuman itu kan sedekah"


LOVE NIEYL♥-

Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

7 comments:

  1. Tengok gambar Nieyl macam senyum dgn kakak pulak hihi...

    ReplyDelete
  2. Senyum seindah suria..
    Dengan senyum je, mood dah jadi lain, senyum memang buat rasa lebih gembira

    ReplyDelete
  3. Lahaii manisnya senyumann.. Salam Isnin Nieyl

    ReplyDelete
  4. bagus tips ni.. bkn susah pun kan, nak senyum hehe..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)