Siapa Peminat Air Soda??meh sini

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Rasa nikmat sangat kalau minum air bergas time cuaca panas kan...
Hilang rasa dahaga di tekak tu rasanya...puassss...
Tetapi adakah kita ni tahu,kesan air bergas tu dekat badan kita?
huhu...nieyl pun kalau dapat air bergas tak beringat...tapi tu dlu laaa..
Masa remaja...skrg nie dah stoppp...

Kalau uolls nak tahu...
salah satu sebab perut kita nie gelebeh² nie..ha..air bergas nie la punca dia tau..
Tak percaya?meh kita sama² belajar ye..


1. Soda Punya Kandungan Kalori Yang Tinggi 

 Semua orang tahu kan bahawa,kalau banyak kalori..
menyebabkan masalah naik berat badan kan?
Dalam sebotol air gas mengandungi sekitar 150 kalori dan ini akan menambah berat badan kita, apatah lagi kalau air soda diminum setiap hari. (fikir²kan )



2.Banyak Gula Dalam Soda

 Tapi sekrang nie ada minuman diet coke, mungkin gula yang terkandung hanya
sedikit dalam air gas tersebut. Bahkan, dalam satu tin soda memiliki kandungan gula
lebih dari yang kita perlukan sepanjang hari.
Inilah yang membuat soda boleh menyebabkan kenaikan berat badan.
(seramnya)

3. Soda Dapat Menambah Tenaga, Tapi... 

 Kita tahu,minum soda mungkin dapat memberikan energi kerana kandungan gulanya.
tapi kita tidak mendapatkan vitamin atau mineral yang
diperlukan tubuh. Kita kan kalau nak diet elakkan  makanan ringan
sebab takut berat badan naik, tetapi sebenarnya adalah makanan ringan
sebenarnya pilihan yang lebih baik daripada minum soda.
Ambillah sepotong buah dan dapatkan kandungan gula alami dan serat untuk membantu kita mendapatkan tenaga.


4. Soda Juga Menyebabkan Ketagihan

 Kalau minum soda setiap hari, kita akan jadi terbiasa untuk
menginginkannya satu dalam setiap hari. Tak sah kalau tak minum! Rasanya yang manis membuatkan kita kurang untuk minum air masak.
Inilah yang membuat soda menjadi punca berat badan naik. Jadi hati-hati okey..


5. Diet Coke Pun Boleh Buat Gemuk 

Kalau kita minum diet coke pun,bukan bereti kita nie bebas kandungan gula yang tinggi tau.
 Ketika kita meminum soda kurang gula menjalankan diet, tubuh kita akan akan terarah untuk mendapatkan sesuatu yang manis dan kita selalu ingin mencuba untuk makan makanan yang manis. Duh, lupa tengah diet!

Untuk lebih selamat,amalkan minum air kosong/ air putih/air mineral/air jarang/


sekian,perkongsian hari ini :)


-LOVE nieyl-


    Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

5 comments:

  1. memang sangat tak elok air soda ni kan..

    saya tag :

    http://thesecretsofleonerz.blogspot.my/2015/12/buku-fixi-giveaway-by-yaya.html

    ReplyDelete
  2. akak mmg suke minum air gas nie..tp bile nak kurus mmg totally xminum..sebab itu la salah satu penyebab badan naik..ehehe

    ReplyDelete
  3. kesimpulannye air bikarbonat tak kire perasa ape pun mmg tak elok...tapi kat umah akak wajib ade air gas soda ni...sebab kiteorg suke buat bandung soda eheheheheeh

    ReplyDelete
  4. Kita kurang gemar...sekali skala je minum tu pun bila bli kfc hihi

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...