Penggemar Badam,Meh baca

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Banyak produk kecantikan menggunakan badam sebagai salah satu kandungan utama.
Selain variasi nutrisi seperti vitamin A, B dan E, minyak badam juga mengandungi asid lemak yang memiliki kemampuan mengembalikan kelembapan alami kulit.

1. Wajah awet muda
Salah satu fungsi minyak badam adalah untuk melancarkan peredaran darah. 
Apabila minyak badam dioleskan pada wajah yang telah dibersihkan ia 
dapat mengurangkan kerutan dan garis penuaan yang biasanya muncul 
di sekitar mulut dan mata. Minyak badam juga berfungsi sebagai pembersih solekan, 
sekali gus dapat menegangkan kulit yang kendur. 

2. Mata panda
Atasi lingkaran hitam di sekitar mata dengan mengoleskan secara menipis minyak badam
di sekitar mata sebelum tidur pada malam hari secara teratur.
Berikan urutan ringan menggunakan jari manis dan biarkan semalaman.
Keesokannya, kulit pasti terasa kenyal dan terhidrat.


3. Selamat tinggal kulit mati
Atasi kulit yang terlihat kusam dengan perawatan skrub alami menggunakan minyak badam. Caranya, campur minyak badam dengan sesudu susu, sedikit perahan lemon dan gula. Sapu ke seluruh permukaan kulit dan beri urutan lembut dengan gerakan membulat agar kotoran dan sel kulit mati disingkir sempurna. Biarkan beberapa saat sebelum dibilas dengan air suam.



4. Rambut indah alami
Bagi yang bermasalah rambut kelemumur dan kulit kering, 
sapukan minyak badam pada helaian rambut dan kulit kepala dalam keadaan basah 
dan urut secara perlahan. Ingat, usah terlalu banyak dan biarkan selama 15 minit, 
lalu bilas dengan syampu dan air. 

Umumnya kelemumur akan berkurangan selepas tiga kali rawatan. 
Minyak badam juga berfungsi sebagai pupur alami yang cukup praktis. 
 Caranya, tutup rambut yang telah disapukan sedikit minyak badam dengan topi plastik
 (‘shower cap’) dan biarkan beberapa saat. Kemudian bilas dengan air sejuk. 
Lakukan perawatan ini seminggu sekali untuk memperbaiki tekstur rambut.

5. Penyelamat bibir pecah-pecah
Sapukan minyak badam setiap pagi, sebelum anda memulakan solekan
bibir agar bibir tidak pecah-pecah dan kekal hidrat.
Minyak badam juga dapat mencerahkan warna
permukaan kulit bibir hingga bibir terlihat lebih segar.

Vita E shaklee juga mengandungi badam...
lepas amalkan Vitamin C ,skrg nie nieyl dengan en.husband amalkan
makan vitamin E pula :)


Selamat Mencuba


-LOVE nieyl -



  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

5 comments:

  1. kalau nak consistent wat sendri mcm renyah je kan..baik makan vitamin e shaklee terus..cover semua..hehe

    ReplyDelete
  2. owh! banyaknya khasiat minyak badam... tq for sharing!

    ReplyDelete
  3. byk khasiatnya kan
    saya suka mnm susu badam

    ReplyDelete
  4. sedappp bdam ni.. makan jadi snek pun best.. tapi mahal T_T

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...