Upah sebagai wali??

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Selamat Pagi..
Perkongsian pagi jumaat nie tentang wali...

Nieyl pun baru je terbaca tentang nie...
dan selama nie nieyl tak pernah pun tahu tentang upah wali..
kalau uolls pun sama mcm nieyl..
meh kita sama² belajar sesuatu dr Blog nieyl pagi nie...

Perkahwinan termasuk dalam hukum syarak dan 
dituntut ke atas setiap lelaki dan wanita.
 Pelayaran bahtera perkahwinan pastinya akan memberikan 
pelbagai pengalaman pahit dan manis. 

 Jika seseorang wanita yang ingin berkahwin masih mempunyai wali
 tetapi si wali menetapkan syarat jika ingin dia hadir sebagai wali bagi anaknya sendiri,
 dia mahu diberi sejumlah wang yang besar sebagai upah. 

Perlukah anda menyediakan wang itu atau adakah alternatif lain yang boleh dibuat jika wanita itu masih mempunyai wali lain yang layak? 
Memberi sejumlah wang bagi membiayai keperluan perjalanan si wali adalah dibenarkan dan munasabah sekiranya si wali bukan daripada golongan yang berkemampuan.

Tetapi jika jumlah yang diminta tidak munasabah,
tidak perlu memenuhi kehendak tersebut. Boleh juga gunakan wali seterusnya yang berada
di dalam kedudukan wali teratas selepas wali yang tadi.

 Jika tiada wali lain, boleh mohon di Mahkamah Syariah agar hakim mengeluarkan perintah supaya wali tersebut memberikan persetujuan dan jika wali berkeras, hakim akan mengeluarkan perintah agar menggunakan wali hakim.

Kes² macam nie jarang² kita dengar atau terjadi dekat Malaysia nie..
Tapi mungkin ada terjadi cuma kita tak tahu..
jadi,skrg rasanya kita belajar sesuatu kan....:)

Terima kasih semua!
sudi membaca



-LOVE nieyl-

  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

4 comments:

  1. Mungkin kalau ada pun kes terpencillah Nieyl
    Kalau ada pun rasanya boleh diselesaikan sebab wali ni banyak jenis.
    Bapa, atok, pak sedara, abang, adik lelaki semua boleh jadi wali.. sebab itu macam belum terdengar hal ini

    ReplyDelete
  2. terima kasih share...baru tauuu..heheh..
    EHEM ! SYIRA DAH KELUARKAN BUKU TAUU...HEE..JOM SUPPORT !
    ^_^ BUKU SERENITY BY SYIRA LOKMAN ! FREE POSTAGE DAN HADIAH MISTERI (TERHAD).
    Guna #serenitysyiralokman di fb, twitter dan ig untuk tengok teaser :D

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...