Perkahwinan Jarak Jauh

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Orang kata  'kalau sayang anak tangan-tangankan sayang isteri tinggal-tinggalkan'.
Siapa yang melalui perkahwinan jarak jauh?Nieyl tak pernah melaluinya..
Syukur Alhamdulillah..jodoh bersama orang dekat..
Kawan² ada yang pernah melaluinya dalam jangka masa panjang jugak la..
  Zaman dulu si suami keluar rumah berbulan lamanya kerana mencari
 nafkah untuk anak-anak dan isteri. Zaman sekarang pula,
 isteri atau suami terpaksa berpisah kerana masing-masing mempunyai
 kerjaya di tempat yang berbeza.

Tips yang mungkin boleh membantu


1.Menerima dengan hati terbuka 

Setiap pasangan perlu menerima segala yang berlaku sebagai takdir. Pasti ada kebaikan dan hikmah mengapa mereka terpaksa berjauhan selepas berkahwin. Lihat dari sudut yang sangat positif dan berusaha untuk menyatukan semula keluarga jika ada peluang bertugas di negeri dan tempat yang sama dengan pasangan



2.Gunakan masa berkualiti bersama 

Jika selalu berjauhan, sesekali pulang ke rumah pasangan. Pastikan anda menggunakan masa dengan berkualiti. Habiskan masa yang berkualiti bersama isteri dan anak-anak dan lakukan aktiviti bersama supaya ia dapat mengeratkan silaturahim dalam keluarga serta ikatan kasih dalam keluarga dapat dikukuhkan lagi. Buat aktiviti yang boleh melibatkan seluruh ahli keluarga seperti isteri suami dan anak-anak.


3.Yakin dengan kesetiaan

 Setiap pasangan yang terpaksa melalui PJJ mesti yakin pada isteri atau suami masing-masing. Apa yang kita fikirkan adalah doa. Sekiranya kita fikir baik, maka baiklah juga yang kita peroleh sebaliknya jika kita fikir yang buruk, buruk juga yang kita dapat.

 4.Berkomunikasi 

Di zaman serba moden dan teknologi yang canggih, berpisah beribu batu dapat dihubungkan dengan teknologi canggih seperti telefon, Internet, skype dan E-mel. Penggunaan teknologi dapat merapatkan hubungan suami dan isteri. Hubungi pasangan sekerap yang boleh. Bertanya khabar dan sentiasa meluangkan masa untuk bersms dan bercakap dengan pasangan melalui telefon dan sebagainya.

 5.Sentiasa berdoa 

Melalui fasa perkahwinan PJJ memerlukan banyak kesabaran dan ketabahan diri. Sentiasa melihat sesuatu dari sudut kebaikan dan sentiasa berdoa. Satu senjata yang paling kuat bagi orang yang terpaksa tinggal berjauhan dengan pasangan ialah doa dan sentiasa dekatkan diri pada Allah. 


-LOVE xoxo-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

5 comments:

  1. xramai blh terima kan? kalau sy sendiri sy xtau mampu ke x hadapi PJJ ni

    ReplyDelete
  2. Akak cukup respect psgan suami isteri yg berpjj..even yg xde rezeki anak lg pun akan terasa bile berjauhan ngan suami..tp bile dh ade anak mmg lg mencabar la..somi akak bile outstation berhari2 mmg terasa sgt..sebab sorang2 mengelolakan anak melayan anak..kene pulak kalau anak sakit nak kene handle sensorang..belum lg kalau kite sakit..hurmmm..sebab tuh akak respect suami isteri yg berpjj nie..

    ReplyDelete
  3. Assalam.. dekat atau jauh berlainan cabarannya. Yang jauh selalu dirindu dan merindu, yang dekat boleh dipandang-pandang..tapi pada Che Mid, bila ditinggal kita akan ada lebih masa dengan Allah..beribadat dan bermunajat.

    ReplyDelete
  4. Saya pjj dgn suami dua tahun lima bulan. Anak pjj dgn abi dia setahun tujuh bulan. Segalanya mencabar :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...