Hikmah Perkahwinan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Hari ini nak share pasal hikmah sebuah perkahwinan..
sebab ada yang bertanyakan soalan..

"kau dah kahwin kan?so,bagitahu kat aku..
sepanjang perkahwinan kau apa hikmah yang kau dapat"


  1. Hidup berpasangan,suami isteri yang sah boleh  mengatur dan membangunkan rumahtangga dengan janji-janji setia (akad nikah) sehidup semati.
  2. Perhubungan lelaki dan wanita akan lebih bermakna lagi di sisi Allah dengan ikatan yang sah.. Lebih banyak pahala bila dah halal :)
  3. Melahirkan keturunan yang sah dan halal. InsyaÁllah satu hari nanti..
  4. Menumpukan perasaan mahabbah, kasih sayang, tanggungjawab seorang suami kepada isteri, seorang bapa kepada anaknya, seorang datuk kepada cucunya dan seterusnya.
  5. Perkahwinan membuka pintu rezeki serta nikmat hidup.Alhamdulillah..
  6. Perkahwinan memelihara agama, kesopanan, kehormatan dan kesihatan.
  7. Menyempurnakan naluri manusia bagi mendapat kepuasan nafsu dan keinginan syahwat serta menjauhkan diri dari gangguan godaan maksiat dan kezalinan yang amat dilarang oleh agama.


-LOVE xoxo-
  Sign Blog photo sign blog_zps0lh8t4jo.png

3 comments:

  1. ya, banyak hikmah perkahwinan ni..
    sebab tu perkahwinan itu Sunnah.. :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...
    kawin tu sunnah.
    melahirkan lebih byk umat Muhammad.
    jauh dari maksiat :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...