Menegur jangan sampai menghina

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Selamat pagi uollsss...
Sihat semua...Alhamdulillah...
terima kasih yang tak jemu² komen di blog nieyl ni..
yang selalu dtg menabung pun terima kasih banyak²..
moga uolls di limpahi rezeki² jugak...

Dari lepas sahur lagi...Buka twitter..
nampak satu status my fav artis laaa...
Pasal bab tegur menegur nie laaa...
kalau artis kan..kebanyakkan follower fans laaa..
tapi ade jugak haters ye..

InsyaÁllah lah kalau di tegur ngan baik...
kita boleh terima dengan baik...kita boleh baiki kelemahan diri..
yela..kita manusia..mana ada perfect sgt kan..
tapi rasanya tak perlu kot kita sampai nak hina..nak buka aib orang lain...
kalau dia bukan artis pun...
kalau benda tu jadi kat kita yang orang biasa² nie pun..
agak² melenting ke idak??

Nak tegur tu..adalah adab nyer...
Tak perlu la sampai nak hina..nak maki..nak buka segala aib org..
ish..sakit pulak hati kitaaaa....

Bulan mulia nie banyakkan lah amalan..
walaupun kita tak hina,tak mengumpat,tak buka aib org dengan mulut kita nie..
dengan kita taip nie pun di kira berdosa jugak tau..
so,sama² lah kita beringat..di akhirat nanti seluruh anggota akan menjadi saksi..
seindahcerita: "Sesiapa yang menutup aib manusia lain di dunia,nescaya Allah akan menutup aibnya pada hari akhirat."
 

4 comments:

  1. sokong sis...
    nak menegur tak salah tapi biar kene dgn cara dan tempatnya...
    menegur dengan berhalus.. insyaAllah teguran tu mudah diterima

    ReplyDelete
  2. benar tu nieyl...
    kekadang menegur tu tak kena ayat dan bunga.
    menegur buat org sakit ati :(
    apapun, kita perbaiki diri kita seadanya kan :) jgn jadi mcm tu...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...