Elak dijangki bisul

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Siapa pernah kena bisul?
Tidak kira kecil ataupun besar..
dewasa atau kanak² elekkan dijangkiti..

Kalau kita nampak bisul timbul biasa kita buat apa?
mesti gatal nak pecahkan..kan..kan..baik mengaku..hihi..
sebenarnya tak elok picit-picit nak bagi dia pecah..
Sebabnya kalau kita picit² ke atas bahan (kuman) boleh merebak ke tisu yg lebih dalam..
Lagi satu yang ada segelintir nie rajin sangat pergi amek jarum..
konon nak cucuk bagi pecah la bisul tuh..
Tahu tak ianya merbahaya.. jarum ntah ada bakteria..kuman..
cucuk pulak kat bisul tuh...lagi merebak lagi adalah..
Kebiasaanya bisul dia akan pecah, so..kita kena bersihkan betul²..
supaya ianya tidak merebak ke tempat lain..
Bisul terjadi disebabkan bakteria ataupun parasit..
selalunya dia akan timbul merah..mcm gunung kan...
bler dah merah tuh..peh!sakit ooooo...

Jadi,untuk mengelakkan bisul ni muncul kat badan kita nie...
jagalah kebersihan dengan sebaik²nya..
Bukan sahaja kebersihan tubuh badan kita...
sekeliling kita pun kena bersih..

Kanak² potensi sangat tinggi untuk kena bisul nie..
jadi,kena pantau kebersihan mereka..:)

seindahcerita: nieyl kena kat siku..tapi dah ok dah...
 

9 comments:

  1. penah jugak kena dulu...geramm rasa cucuk je..

    ReplyDelete
  2. masa kecik dulu sellau kena bisul kat punggung
    nak duduk pun sakit
    aah nanah tu bahaya, blh merebak

    ReplyDelete
  3. Kalau kena mmg rasa nk cucuk aje..

    ReplyDelete
  4. Ish bisul nie suke naik kat tmpt yg mengarut..mengarut nyeah..hahahhaha..ye la kalau bisul naik kat vontot xke mengarut..sbbbbbbbb xleh nak duduukkkkkkk..huwaaaaaaa seksaaaa..

    ReplyDelete
  5. whhh cik anis salah seorang 5 blog yg di review..thanks nieyl ^_^

    ReplyDelete
  6. Sally kena sekali kat leher...time tu rasa macam seminggu tido tak lene -_-

    ReplyDelete
  7. dulu tira kena kat tengkuk. adik kena kat atas punggung. tapi masa tu adik kecik lagi, belum pandai bercakap. bisul dia teruk. bawak pegi jumpa doc, doc belah kuarkan nanah. daripada tak pandai bercakap terus jerit panggil ayah! hahaha!! nasib tira punya tak teruk masa tu

    ReplyDelete
  8. bisul sakit wooo. ushhh, mohon dijauhkan

    ReplyDelete
  9. bisul tu tnda bdan kita ada toksik...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...