30 July, 2013

Iftar bersama

by on July 30, 2013
Salam..
semalat pagi...
masih pagi lg nie...
kat luar tu baru jer benti ujan...
x lama pun ujan nyer...
de la dalam 20 minit cmtuh...

last week punyer cerita nie..
kang simpan lame2 dlm hp..basi lak kan..
Seperti tahun-tahun yg lepas..
kira nie event yg wajib setiap tahun laaa..
last year kite buat di Bagan Lalang..
So,thie year kita buat di Maeps,UPM..

So,event nie sgt special jgak la dlm kalender tahunan.. (poyo je)
sbb event nie mengumpulkan kembali..
kawan2 sekolah rendah..
1995-2000..
kebanyakkan nyer..mereka semua satu sekolah rendah..
dan satu sekolah menengah..
yang penting skali..dlm event nie tidak kira dlu u kelas A ataupun F
kite semua boleh duduk 1 meja..sembang 1 meja...

Kebiasaan nyer yg akan arrange event nie..
bff nieyl, Ayune dan Nieyl..
ha..nie mmg muke rezeki..haha..
wlaupun susah sbnrnyer nak kumpulkan semua org dlm 1 majlis..
dgn kebizian masing2..jarak jauh lagi kan..
tapi dieorg mmg gler best n sporting laaa...
dah 2 tahun kite buat..dieorg tetap dtg.. :)

ha..jgn tanye kenapa x byk picture ok..
igt tujuan kite mai ctu mau makan..haha~
jadi makan...xde ruang nak bergambar sgt.. :)
so, yg mampu berkumpul hanya 25 org saje..
jadi kami amek 3 meja...:)

meja pertama jejaka yg blm berpunya..kate nyer
Meja 2 : nieyl, adik ipar, bff nieyl ngan kawan2..
meja 3 : tunang org de...isteri org pun ade..hihi~
haha..de 1 je gambar makanan.. :P

so.next year x taw lagi mcner uper nyer...
Insya'Allah..klu ikutkan makin ramai yg join..
sbb nyer tahun depan pun rmai jejaka2 nie nak menamatkan zaman bujang...
yg dah berdua tahun nie...Insya'Allah tahun depan bertiga...
Amin...Amin... :)

detail buffet
Rm 42.90 / person

seindahcerita : hari jumaat dan sabtu giliran iftar bersama kawan en.husband

29 July, 2013

Shopping baju husband

by on July 29, 2013
Salam...
selamat pagi..
Hari monday yg sgt blues..
haha..mood keje dah makin kurang...
Syukur Alhamdulillah...
arini dah masuk 20 Ramadhan....
Tinggal beberapa hari saja kite akan di temukan dengan Syawal..

Ari jumaat cuti sempena ngan nuzul Quran..
Lepas berbuka puasa tuh..
pegi la ke JJ..
pada mula nyer nak beli baju nieyl..
bler dah sampai tuh..baju nieyl mmg dah x nmpk da..
nieyl nmpk baju en.husband je...

so,mlm tu shopping baju raya die dlu..
wah~baju lelaki nie mmg nieyl paling suke beli..
sbb nyer byk yg nieyl berkenan..
nie klu de baby lelaki nie..abis la satu butik nieyl beli nie...hihi~
mcm biase la kat JJ nie skrg tgh Sale..Raya...
nieyl dapat beli 3 t-shirt, 1 seluar camel ngan kemeja.
jgn x taw..semua baju2 tuh..harus ikut warna baju nieyl..
haha...jahat x... :P
sedondon kate nyer..

Ari sabtu pagi lak...
keje nieyl kat umah clearkan almari baju en.husband..
keluarkan semua baju2 yg dah x muat tuh..hehe~
nak sedekah kat org..sbb baju2 tu elok lagi...
syg nak buang...lebih baik kite sedekah kat org yg lebih memerlukan..
sbb xde koyak...xde lusuh pun...
sbb x selalu pakai kan...
lepas 6 bulan kwen..semua dah x muat..hehe~
ish2...itu baru almari en.husband..
haha~belum lagi isteri nyer nie...
lagi ar byk...hihi~nak tgk...ha..nnt klu nieyl kemas..
nieyl update yea...hihi~..
seindahcerita: mengantoookkkkk..ZZzzz

25 July, 2013

tak sempat sahur

by on July 25, 2013
Salam..
selamat pagi khamis...
stress bangun pagi pukul 6..
akibatnyer tak bersahur...
kenapa??
ha..disebabkan benda ala nie laaa..
:
:
:
:
sejak 1 ramadhan lagi..
mmg xnak on pun sbb nyer penjimatan..
lagipun kipas dlm bilik yg 5 bilah tuh..dah laju beno dah...
tetapi smlm tangan nie gatal menekan..
On  kat remote aircond bilik...

sedar2 aje...hp en.husband bunyi..
org opis die call..sebab nyer pukul 6 pagi tak sampai opis lg..
haha~sebab nyer die masuk keje pukul6 pagi..
cian die...

Xpela itu kes x bangun sahur pagi tadi..
smlm balik umah mcm biase la...
bersih kan mate anak2 nieki je...
dah 15minit..
sapu umah..kemas umah dah  30minit..
last2 start masak dlm pukul 6.15..

nie lah menu yg dapat di sediakan..

bayan tumis biase
telur goreng kicap
ikan masak lemak cili api
ayam masak merah,mak mertua kasi

so,simple je buka puasa nieyl..
so,arini dah gaji kan...hihi~
bukan nieyl...bos dah gaji..
so,buka di luar lg arini....:)

seindahcerita: request anak tekak..nasik arab..

24 July, 2013

first air tangan di bulan Ramdhan 2013

by on July 24, 2013
Salam..
Selamat Pagi Semua...
Siapa yg dok selangor..Pahang ngan terengganu..
Minggu nie keje 4 ari aje kan...
Jumaat dah start cuti Nuzul Quran..

ala..xyah nak jeles sgt yea..
Shari je pun...hihi~
Oklah nak up jugak cter menu Ramadhan nie...

Sebenarnyer la kan...
semalam merupakan air tangan nieyl yg pertama..
buat ramadhan kali nie... untuk berbuka puasa..
hihi~teruk nyer la kan.. :P

Menu-Menu nie pun last minit dapat idea...

Sup Bebola Daging
Asam pedas ikan kembung

Kangkung goreng sotong

Itu jelah yg nieyl sempat buat petang semalam..
klu ikutkan semalam nak wat puding caremel..
tapi dah x sempat...
Insya'Allah...klu rajin petang nie buat laaa...

Ha..3 menu kat atas tuh modal nyer hanyalah RM10 je.. :)
agak2 klu kite beli kan bazar tuh dah bape hengget la kan..hihihi..
seindahcerita: menu arini x tau lagi..

23 July, 2013

Jadual cuti raya dah keluar

by on July 23, 2013
Salam...
Selamat Pagi..
baru pas isi jadual perancangan cuti raya nie...
klu ikutkan ati nie nak aje cuti panjang2..
tapi ape kan daya...
cuti pendek aje laaa...
xde ke mane pun klu cuti panjang2..
en.husband koje..

korang nak tahu..
pagi nie nieyl de wat sedikit kesilapan laaa...
ish...baru ari kedua keje dah wat silap..:(
walaupun datin x mrh...tapi sendiri tahu la silap sendiri kan..
klu ikutkan pagi nie datin free..

skali uper nyer kol9.30 de taklimat yea...
waduh!seruis laaa..nasib baik ar datin x mrh sbb nyer...
mase dieorg anta email jemputan tuh..
nieyl blm jd PA lagi..
ish..pasnie kena lebih berhati-hati...
risau aje...

Xpe..kadang2 kesilapan tu mengajar kite kan..kan...
so,arini en.husband request soh nieyl masak..
dah lame x makan masakan nieyl..
huhuhu~
nak masak ape ekkk??

seindahcerita : tgh google...carik menu ape nak masak..

22 July, 2013

First time n first day

by on July 22, 2013
Salam...
Selamat Tengah Hari..
dah de yang p shopping kah?
amboi...dah mai dah yea feel raya..

Nieyl blm lg rasa feel nak raya..
oklah..arini merupakan ari pertama nieyl..
sebagai PA bos nieyl..
Sblm nie kerani biasa aje...

Berdebar gler mase first time nak bekerja ngan org besar nie....
lgpun nieyl rindu gler ngan tempat lame nieyl tuh...
tempat lame nieyl masih nieyl duduk..
cume x kerap la...
Sbb nyer wat sementera nie nieyl kena dok sebelah bilik bos...

hmm...so jauh dr org lain...
sunyi jer rasa ati nie....
xpela...nie jugak bonus pada nieyl...
pengalaman org kate kan...
kutip la selagi diperlukan.. :)

Alhamdulillah tinggal lg 2 minggu lebih je lagi..
kite nak menyambut bulan Syawal..
dalam kepala otak nie blm pk lagi..
mane nak kemas umah..
Shopping...
hias umah...
Masak lauk raya..
kuih raya...
wah!klu di pikirkan sekali gus..
mmg satu pun x kan menjadi..haha~

Oklah...
nieyl minta diri dlu ya...
Selamat Berbuka Puasa..

seindahcerita: Nasib baik la bos bagi balik 4.30 :P

19 July, 2013

Siapa Suka Makan Kurma?

by on July 19, 2013
Salam..
selamat pagi semua..
amboi..segar je biji mate tu kan..
klu x kuyu je kan..
hihi~ari jumaat la kate nyer...

Oklah nieyl xde pun cter nak share pasal makan buka atau sahur..
sbb nyer x sempat nak snap2..huhu~
oklah siapa suka makan kurma?

nieyl nie x penah pun makan kurma sbelum nie...
terukkan...huhu~tapi Alhamdulillah ramadhan tahun lepas..
start belajar makan..sehingga ke hari ini..
wajib ade di rumah..:)

1. Memberi tenaga 
Paling cepat diproses dan diserap, sekali gus memberikan tenaga segera.

Kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang “lambat untuk dicerna” seperti yang terkandung dalam kebanyakkan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

2. Kaya dengan serat dan potassium
Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.

Selain itu, kurma kaya dengan Potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.


3. Penguatkan ingatan
Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Kurma amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.


4.Baik untuk wanita yang mengandung / bersalin
Buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak dan akan mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak dipercayai akan mempunyai sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.


5. Penawar Racun
Diriwayat oleh Aishah RA, “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”


6. Merawat penyakit
Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ia direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.




7. Mengubati gangguan usus dan sembelit
Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini dari berlaku.

seindahcerita :selamat mengamalkan makan kurma yea

18 July, 2013

buka puasa ngan mak tersayang

by on July 18, 2013
Salam..
selamat pagi..
hajat di hati belum tercapai lagi semalam..
klu ikutkan semalam nak masak untuk berbuka puasa..
tapi mak kate xyah la masak..
Buka ngan mak..
(..dlm ati..melompat..)

Lauk yg mak masak semalam...
sambal ikan tongkol
Sup telur
Sayur Kangkung
Telur masin
cucur udang ngan sotong
ubi goreng

Yang roti john tuh..
en.husband beli..die tuh klu pegi bazar..
mmg feberet die beli roti john nie...

kalau x silap nie dah kali ke-2 berbuka ngan mak..
sekali berbuka ngan family mertua...
dan x pernah lg berbuka berdua ngan en.husband...
Insya'Allah..ingat arini nak makan berduaaa....

klu tak,xtaw la biler lg...
start ari jumaat sampai isnin en.husband dah shif petang lagi...
mmg x dapat la nak buka bersama...
minggu gaji dah tentu2 nyer makan kat luar..
iftar ngan kawan2 lgi...
hihi~

Selamat menunaikan ibadah puasa :)
seindahcerita: bulan-bulan puasa nie pun jaga tepi kain org

17 July, 2013

happy birthday ayah

by on July 17, 2013
Salam...
selamat pagi semua...
Syukur Alhamdulillah..
Arini sudah masuk 8 Ramadhan...
Semoga tahun nie Ramadhan kite lebih baik...
Oklah today besday father in law...
semoga ayah dipanjangkan umur...
dimurahkan rezeki..diberi kesihatan yang baik....
we love u ayah...

seindahcerita: 29hb ayah akan ke IJN..

16 July, 2013

15 July, 2013

16 waktu doa dikabulkan

by on July 15, 2013

MALAM JUMAAT ATAU

MALAM HARI RAYA AIDIL FITRI

MALAM HARI RAYA AIDIL ADHA

MALAM 10 MUHAMRRAM

MALAM NISFU SYA’ABAN

MALAM ‘LAILATUL QADAR’

MALAM SEPERTIGA MALAM YANG YANG AKHIR

KETIKA HENDAK BERBUKA

ANTARA AZAN DAN IQAMAH

PADA WAKTU KHATIB DUDUK ANTARA DUA KHUTBAH

SETELAH SELESAI SOLAT FARDHU

ANTARA ZOHOR DENGAN ASAR

SELEPAS KHATAM AL-QURAN

KETIKA MULA-MULA TURUN HUJAN TERUTAMA SELEPAS KEMARAU

SETELAH MELAKUKAN AMAL SOLEH

SELEPAS BERSEDEKAH KEPADA FAKIR MISKIN

seindahcerita : selamat beramal..

13 July, 2013

yeay...baju raya daaahh siaapp..

by on July 13, 2013
Salam...
selamat malam semua..
arini bersiaran di malam ari laaa...
sbb nyer semalam banyak program kat opis..
sampai x sempat ak update..

ha..baju raya dah siap ok...
nak tgk??
:
:

boleh tunjuk nie je...
Xleh lebih2...
nampak kosong kan...
tapi xpe...blm siap sepenuh nyer....
nnt nak letak manik2 bagai..
kasi lebih glammor gitu...hihih~

Oklah..mate dah ngantok..
nak gi tdo...
Gud nite semua...

seindahcerita: sahur nak masak ape nie

10 July, 2013

| Kelebihan Bersahur |

by on July 10, 2013
Bersahur adalah merupakan salah satu amalan sunat yang sangat digalakkan dan tidak sepatutnya ditinggalkan oleh setiap muslim kerana amalan ini mengandungi banyak kebaikan. Sabda Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Hibban yang bermaksud: "Bersahurlah kamu, kerana dalam bersahur itu ada keberkahannya".

Antara kebaikan bersahur itu ialah seperti berikut:

1- Amalan bersahur dapat memberi kekuatan kepada orang yang berpuasa pada siang hari nanti.
2- Bersahur akan mendapat pahala kerana ia adalah ibadat sunat dan menjadi sunnah Rasulullah s.a.w.
3- Amalan bersahur juga yang membezakan puasa Muslim daripada puasa dalam agama lain seperti Yahudi.
4- Amalan bersahur juga akan memberi peluang kepada para muslim untuk bangun beribadah kepada Allah s.w.t pada malam hari khususnya 2/3 malam.

09 July, 2013

| selamat menyambut Bulan Ramadhan |

by on July 09, 2013
Salam..
selamat petang...
Di kesempatan nie...nieyl nak ucap..
Selamat menyambut puasa esok hari..
pada semua follower nieyl...




seindahcerita: semoga ramadhan kali nie lebih baik dr dahulu..

08 July, 2013

| Hepi Moment |

by on July 08, 2013
Salam..
Selamat Pagi semua...
wlaupun pagi nie monday blue sedikit..

Sbb mate pedih2 gitu..
apa tanda nyer tuh??
hihi~mengantok...

ha..itu la die nyer akibat..
org enjoy x hengat dunia..haha~
"nie anak angkat mak mertua, mlm td die la balanje..so,nyanyi kena lebih..hihi"
"nie adik ipar ngan asben die, balik cuti "
"sembunyi..haha..depan tuh adik ipar bongsu,baru abis study"

"the red couple,haha..nieyl ngan en.husband"

ha..mengantok sebab nie laaa..
huhu~tapi still awal g keje ok...
huhu~ala..seekali adik ipar balik kan..

Ape2 pun setelah setahun..
ini yg terbaik...
hopefully,akan dtg berteruskan...
hepi family...Aminnn...

seindahcerita: bermula rutin makan vitamin :)