| Ganti Puasa dan Fidyah |

Salam...
Masih pagi...so..selamat pagi..
kiri dan kanan nieyl dah 3 ari xde org...
mereka pergi kursus..
so,8 jam la nieyl dok sorang2 kat tempat...hihi~
Ha..nie dah ganti puasa belum nie?
ha..pada yg dah ganti Alhamdulillah...
pada yg belum ganti...jom cepat2 ganti nyer..
sbb nyer ramadhan bakal tibe tidak lame aje lg...

So, ade selingan sedikit dr nieyl..
hopefully, boleh berkongsi ilmu bersama k.. :)
jgn boring2 bace blog nie tau...
Nieyl nak ke depankan pasal fidyah..

Maksud
Bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat
menggantikan puasa ramadhan nyer pada sesuatu tahun sehingga tiba nyer ramadhan berikutnya.

"contohnya sekirannya pada tahun 2012 yg lalu..nieyl tinggal puasa selama 7 hari,
sepatutnyer selepas ramadhan nieyl kena ganti puasa tu tetapi nieyl tidak juga mengganti nya
sehingga la tiba nyer ramadhan 2013"

Hukum
Hukumnya adalah wajid.

Ramai yang salah faham, kalau sudah bayar fidyah tidak perlu mengganti puasa tersebut.
Puasa di bulan ramadhan adalah wajid. Jadi,walaupun sudah membayar fidyah kita perlu mengganti puasa tersebut mengikut bilangan hari yang di tinggalkan. Sekiranya bilangan hari tersebut telah melangkau tahu, maka kadar fidyah bilangan hari itu juga digandakan. 

Kadar Fidyah
Di kira berdasarkan kadar harga beras ( makanan asasi penduduk) semasa 
iaitu sebanyak secupak. Kadar tersebut berubah-ubah mengikut kadar semasa yang 
telah di tetapkan pemerintah sesuatu tempat. 
Beras tersebut hendaklah di beri makan kepada fakir dan miskin dan bukan dalam bentuk 
tunai, pakaian atau sebagainya.

seindahcerita : selamat mengganti puasa :)




7 comments:

  1. fidyah mesti beras eehh..bukan wang eeh..selama ni x pernah amik tahu ttg fidyah..ingat boleh bagi tunai ikut harga beras semasa...nak kena menuntut lebih lagi ni la nmpk nya nie..jahil nie cik.azue ni...tq ya..

    ReplyDelete
  2. @Kuazue Mohd:ala..xpe kak..yg x tau tu..kita sam2 kongsi..jadi lebih tahu... :)

    ReplyDelete
  3. cadang hari ni .. nak posa... gantung dulu ...heheheheh

    ReplyDelete
  4. @Chik Att:hihihi~xpe2...ade 2 bulan lg tuh..semoga sempat tau.. :)

    ReplyDelete
  5. uhukk...thn ni bersalin di bln puasa..

    ReplyDelete
  6. Betul tu Nieyl,ramai yg beranggapan klu dah byr fidyah puasa x byh byr lg.......Kak Nurul pun blm habis byr lg. huhuhu.....

    Jom join bloglist kak Nurul.

    ReplyDelete
  7. salam nieyl..
    tu la kan..intan pun baru 2 hari start ganti puasa..huhu
    in shaa allah sempat dan allah permudahkan.. :-)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen serta ziarah blog yg tak seberapa ini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...